Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31885 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'konkurrera om plats på högskola' (22 st.)
-
Hur höjer jag mina poäng utan HP?
Hej, Jag har pluggat naturbruksprogrammet på gymnasiet. Pluggade t.o.m. extra matte för att bli högskole behörig. Jag har gjort högskoleprovet två gånger och som max landade jag på 0,75. Problemet är att det inte räcker för att komma...
Hejsan, om du fått ut Examensbevis, behöver du höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Men även meritpoängen ger fördelar.Om du inte vill plugga högre mattekurser,... Läs hela svaret -
Hur läser jag upp mina ib-betyg för att höja mitt snittbetyg?
Hej, jag tog studenten från IB-programmet 2014. Blev godkänd i alla ämnen förutom matten (som jag nu har läst upp på komvux). Jag vill gärna komma in på ett ekonomiprogram till hösten och har behörigheten men men inte tillräckligt högt snittbetyg för att komma in. Kan man läsa upp kurser som...
Hej Evelina, jag undrar om du har anmält dit till högskoleprovet?Som behörig till en högskoleutbildning - kan du komma in i HP-urvalsgruppen. För övrigt -... Läs hela svaret -
Konkurrera på samma villkor?
Hej! Jag planerar att söka in till högskolan till hösten -18 för att läsa ett naturvetenskapligt basår för att året därefter söka in på en längre universitetsutbildning. Jag har grundläggande behörighet via reell kompetens genom arbetslivserfarenhet + betyg i alla kärnämnen. Har också Ma3c...
Hej Robin, alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om en plats på en högskoleutbildning. Blir du behörig sökande och har ett giltigt resultat av högskoleprovet - deltar du med "siffran",... Läs hela svaret -
Söker man in till KTH med betyg från basåret eller från gymnasiet?
Hej! Jag är lite sen med anmälan vilket gjorde att jag missade ansökningen till ett tekniskt basår på KTH. Jag vill läsa industriell ekonomi och såg att Jönköpings universitet har öppet för sen anmälan. Min fråga är därför, om jag läser tekniskt basår på Jönköping unsiversitet och efter...
Hej Victor! till en plats på en högskoleutbildning konkurrerar man med sina betyg från gymnasiet/komvux och med resultatet av Högskoleprovet. På ett basår... Läs hela svaret -
Kan jag få merit på yrkehögskolepoäng?
Hej Jag har läst klart naturventenskapsprogrammet och min slutresultat är bara E och max D inget högre än så men efter gymnasiet sökte jag yrkehögskola och läste Elektronikingenjör men avslutade mitt i, nu vill jag börja högskola och plugga Energiingenjörsprogrammet i mdh men vet inte om jag...
Hej Anab! Högskola & Yrkeshögskola är två olika utbildningsformer och poängen översätts inte mellan dem, tyvärr. Du söker till högskola på dina gymnasiala... Läs hela svaret -
Vilka betyg krävs?
Hej, jag läser samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på Katedralskolan i Lund. Jag har räknat ut mitt meritvärde för åk 1 bara och det blev 13p totalt. Nu är det så att jag inte vet vilka betyg jag kmr få i åk 2 och åk 3, men jag undrar vilka betyg (dvs, hur många...
Hej Lisa! Meritvärde som räknas ut på gymnasiebetyg = Jämförelsetal + Meritpoäng. Om antal "meritpoäng" är "noll", blir i så fall Meritvärde = jämförelsetal. Det är med... Läs hela svaret -
Vad behövs för att komma in på socionomprogrammet?
Hej! Jag heter Louise, just nu jobbar jag som undersköterska. Jag skulle gärna vilja plugga vidare till socionom, jag ska göra högskoleprovet nu i april och sen till hösten funderar jag på att plugga upp betyg eller lägga till. Jag har alla kurser som behövs men har för dåliga betyg, vad ska...
Hej Louise! Det är mycket bra att du är behörig och du bör därför söka innan 15 april i år - till hösten 2016, tycker jag. Även om du idag har "för... Läs hela svaret -
Kan man räkna bort ett kurtsbetyg men ändå räkna in meritpoängen?
Hej! jag läser matte 5 just nu och jag undrar om det går att få merit pöngen även om man ligger det som ett utökad kurs? Alltså matte 5 räknas inte med i betygen eftersom jag siktet på E. kommer mitt E att räknas med i snitt betyget för att få merit poäng?
Hej Mersi! För att ge dig rätt svar på din fråga måste jag veta om du redan har ett Slutbetyg från gymnasiet eller om du nu läser på gymnasiet... Läs hela svaret -
Hur kan jag öka chanserna att komma in på programmet?
Hej! Jag vill så gärna komma in på sjuksköterskeprogrammet men har för lite intagningspoäng. Studerade samhällsvetenskap på gymnasiet. Jag har varit i kontakt med två olika studievägledare och fått olika svar och jag är nu väldigt förvirrad. Jag har tänk att skriva högskoleprovet nu i april...
Hej Malin! Om du redan nu är behörig (utan några vidare kompletteringar), konkurrerar du i BI gruppen. Om du sedan kompletterar - stannar du i BI gruppen men kommer med även i BII... Läs hela svaret -
Utbildningar som kräver fysik 2?
Hej Jag blev underkänd i fysik 2 och vill gärna veta vilka utbildningar som kräver fysik 2? Detta för att se om dessa är intressanta eller inte för mig, om de inte är det så slipper jag göra prövning på fysik 2 då den inte behövs.
Hej Mikael! Fysik 2 krävs bl a för Läkarprogrammet, Tandläkarprogrammet, Veterinär, Marinbiolog, Civilingenjör, Optiker (men inte på Karolinska Institutet, där de gör undantag... Läs hela svaret -
Hur mycket meritpoäng kan jag räkna med?
Hej! Jag studerar för närvarande andra året på gymnasiet med inriktningen ekonomi. Jag har bestämt mig för att fortsätta studera ekonomi i universitet efter gymnasiet och undrar hur mycket meritpoäng jag kan tillägga om jag har läst Moderna Språk steg 3 och Engelska 7? För att studera...
Hejsan, det där att Eng7 kan ge endast 0.5 i merit gäller inte dig. Det gäller de sökande som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare. De fick betyg enligt det "gamla systemet". Du... Läs hela svaret -
Kan man vidareutbilda sig från Tandhygienist till tandläkare?
Hej! Jag vill bli tandläkare men har inte tillräckligt bra betyg för det... Finns det någon möjlighet att gå någon vidareutbildning från tandhygienist till tandläkare? Vart isåfall finns den?
Hej Kajsa! Vi har för bara en liten stund /ca 2 veckor sedan/ kontaktat alla Studievägledare på alla Tandläkarutbildningar i Sverige och ställde en fråga - om man... Läs hela svaret -
Vad menas med 30 juni 2016?
Hej! Jag har gick ut från gymnasiet 2011 och fick slutbetyg. Jag har nu studerat en tid både på komvux och prövningar på mitt gamla gymnasium. Jag undrar det där med 30 juni 2016 ska det bli svårare för oss som gör prövningar i det gamla systemet eller? Jag har 8 stycken prövningar kvar och...
Hej Anton, du väljer inte i vilken urvalsgrupp du prövas, dvs du söker inte i BII gruppen. Det är antagning.se som bestämmer i vilka urvalsgrupper du prövas, så det behöver du inte... Läs hela svaret -
Läsa matte3 i komvux för högre poäng till högskola?
Jag undrar ifall jag kan läsa typ de ämnen jag ej har läst på gymnasiet så som eng 7 och matte 3 på komvux istället så att jag kan få högre med poäng för att söka till socionom. Har just nu typ 15p. Gjort högskole provet innan 2ggr.
Hej Elin! Jag undrar två saker: 1. har du Examensbevis eller Slutbetyg (vad är överskrift på det utbildninsdokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet)? 2. har... Läs hela svaret -
att göra prövningar?
om jag har 18 i meritvärde och vill höja mig för att skulle kunna komma in i den utbildning jag vill kan jag göra det genom prövningar? om ja, hur gå det till och vilka kan göra det? finns det någon gräns för hur mycket man kan höja sig eller det bara och göra det? MVH tacksam för svar
Hej Mansoora! Så som reglerna ser ut nu så får man göra hur många prövningar som helst och det kostar 500 kronor per prövning. Man får ej pengarna tillbaka om man får lägre betyg än det som man siktade på. Du kan läsa information på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga