Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '50 p' (9 st.)

    • Ashurbanipal

      Betyg av 100 poängs kurs och 50 poängs kurs?

      Hej! Väger betyget av en 100 poängs kurs i gymnasiet tyngre än betyget från en 50 poängs kurs? Jag läser engelska 7 och vill eventuellt höja upp mitt betyg till ett B då den är en 100 poängs kurs och mina lärare sa att betyget...

      Milla : : Hej,ja, det stämmer. Ett betyg i en 100poängs kurs "väger" dubbelt så mycket som i en 50poängs-kurs. Exempel:vi säger att en elev har E betygen i en 100p.kurs t.ex en... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilka gymnasiekurser är 50 poäng?

      Hej, Jag studerar på komvux för att få en examen mot natur-teknik. Jag har 2250 poäng godkända och ska snart läsa kursen för komvuxarbete vilket efter kursslut innebär 2350 godkända poäng. Jag har ett antal F-kurser från gymnasiet, men...

      Milla : : Hej Nathalie,jag tvivlar på att komvux i din kommun erbjuder alla 50-poängs kurser som får lov att (på gymnasienivå) finnas. Du bör i utbildningsutbudet som komvux i din kommun har se... Läs hela svaret
    • Niklas

      Slutbetyg - prövning?

      Hej, Först och främst, tack för en otroligt bra sida. Ni gör ett fantastiskt jobb! Min situation är följande. Har ett slutbetyg från 2015. Mitt meritvärde är 21,22 (BII). Jag har under flera års tid genomfört massvis med prövningar...

      Mikael: : Som vi tolkar reglerna så borde du få en höjning på + cirka 0.21 (50 poäng fler ökar ”volymen” så höjningen blir mindre än 0.22). Svarar med reservation: reglerna eller deras... Läs hela svaret
    • Lea kh

      Hur räknas betygen?

      Om ett A i en 100 poängs kurs ger 20.0 i siffervärde, hur mycket motsvarar ett A i en kurs på 50 poäng?

      Julia: : Hej Lea,en kurs som är volymmässigt hälften så stor gör hälften så stor påverkan på jämförelsetalet, jämfört med en kurs som är på 100poäng.Det du... Läs hela svaret
    • Sonja

      Vilka kurser är på 50 poäng bara?

      Hej! Undrar vilka kurser man kan läsa på Komvux som ger 50 poängs kurs. Har försökt söka överallt men finns inget svar,

      Julia: : Hej Sonja,jag antar att din fråga gäller gymnasiala kurser och inte grundskolekurser.Jag kan ge exempel på ett antal 50p.kurser på gymnasial nivå  men jag vet inte vilka av dem som komvux i... Läs hela svaret
    • Emel

      Bageri konditori eller ekonomi?

      Hej, jag tycker om att baka och tycker att det verkar kul att gå på bageri och konditori linje i gymnasiet. Men känner mig osäker för att jag tänker mig att det nog bara är tjejer som går på den linjen och jag skulle vilja ha lite mer...

      Julia: : Hejsan,du får gärna kika på allmän information om olika gymnasieprogram.Att utbilda sig till konditor efter gymnasiet om du får examen från gymnasiet och speciellt från ett... Läs hela svaret
    • Annelie

      Hur bli behörig Hem- och konsumentkunskapslärare?

      Har läst 45 hp i ämnet hem- och konsumentkunskap. Ska under hösten läsa hem- och konsumentkunskap 4, 15 hp. Hur ska jag gå vidare för att få 90 hp i ämnet för att därefter kunna söka VAL, eftersom jag jobbar som obehörig...

      Julia: : Hej Annelie, på studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/val läser man bl.a att Förkunskaper som krävs varierar på sökandes erfarenhet. Är... Läs hela svaret
    • charlotte

      Utsikter om jobb?

      Hej idag igen! Hittade 3 utbildningar igår . Bygglovshandläggare, byggingejör och paralegal. Har kollat på framtid.se och enligt dom verkar alla jobben lovande. Men hittar ingenstans om hur lön ser ut om man är ny utbildad med ingen erfarenhet inte heller om...

      Julia: : Hejsan,alla de utbildningar du nämner i din fråga finns inom yrkeshögskola. Och man kan söka många olika yh-utb samtidigt och varje - i första hand. Du kan söka alla och se var du kommer in. Att man... Läs hela svaret
    • Robin

      Studera till Marin Biolog?

      Jag är intresserad av att studera till Marin Biolog. Jag undrar hur jag ska ta mig dit? Vart hittar jag denna utbildning och består den av en kandidat/master? Vad jag har förstått så behöver jag ha behörighet i ma 4, fy 2, bio 2 och ke 2. Jag gick Hotell...

      Julia: : Hej Robin, var god kika på Framtid.se/yrke/marinbiologochunder alla omständigheter behöver du uppnå godkänt betyg i matematik 2 (som första steget i den ganska långa vägen till att bli... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga