Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'förutbildning' (53 st.)
-
Behörighet till läkarlinjen?
Hej! Har jag rätt behörighet för att börja på läkarlinjen när jag gått ett naturvetenskapligt basår på Stockholms universitet. Kan jag då söka till läkare i lund, linköping etc? Trots att jag gått det...
Hej!basåren på de svenska universiteten är de så kallade "för-utbildningar" där olika lärosäten får utforma kurserna "lite som de själva vill";... Läs hela svaret -
Fråga gällande tekniskt baser på KTH?
Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk...
HEJ!Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång... Läs hela svaret -
Betyg i naturvetenskapliga och tekniska basår?
Hej, jag har tre frågor angående naturvetenskapliga och tekniska basår: 1. Får man betyg i de kurser man läser på basåren? 2. Kan jag till exempel med den behörigheten jag får från basåren söka in till matematik 5 på...
Hej!Jag gissar på att du med "basåret" menar universitetsbasåret (finns annars basår på folkhögskolorna och även komvux-kurser kan sättas ihop till... Läs hela svaret -
Matte genom basår?
Hej ! Jag gick samhällslinjen. Om jag skulle läsa matte 3C genom komvux och matte 4 genom basåret., Skulle då någon av kurserna räknas med i min merit inför läkarlinjen?
Hej,om du i ditt examensbevis från gymnasiet inte har matte 3 och 4, då kommer inte betygen i matte 3 och 4 räknas in (om du skaffar de på det sättet som du beskriver i din fråga); det är matematik 4... Läs hela svaret -
Kan man läsa basår även man har redan läst kurserna?
Hej! Jag har redan läst teknikprogrammet på gymnasiet med inriktningen teknikvetenskap, men mina merit poäng räcker inte till min dröm utbildning i den högskolan jag vill läsa i, kan man gå basår på samma högskola och komplettera de...
Hej,vilka betyg man får i kurser inom universitetsbasåret påverkar inte meritvärde från gymnasiet. Om du vill höja ditt meritvärde från gymnasiet måste... Läs hela svaret -
Hoppa av Basår och behörighet, behålla godkända kurser?
Hej, jag undrar vad som händer med kurserna man tagit på tekniskt basår om man skulle hoppa av. Om man t.ex klarat av två kurser och hoppar av efteråt, behåller man dessa godkända kurser och gör en behörig till framtida studier eller stryks...
Hej,satta betyg gäller tillsvidare. Att man inte klarade hela utbildningen gör inte att de kursen man klarade "försvinner" eller betygen inte skulle... Läs hela svaret -
Fysik 2 men inte fysik 1, är jag behörig?
Hej, jag läser ett tekniskt basår och har fått godkänt i fysik 2. Jag har dock inte fått godkänt i fysik 1. Är jag behörig för exempelvis läkarprogrammet, som kräver fysik 2?
Hejsan,svar på din fråga är "troligtvis/förhoppningsvis" Ja. Varför "troligtvis/förhoppningsvis" och inte definitivt. Jo, om du fick godkänt i fysik 2... Läs hela svaret -
Tekniskt basår industriell ekonomi?
Kan man gå KTH tekniskt basår och sen kunna komma in på Industriell Ekonomi. Isåfall behöver man ha A i alla kurser (Kemi 1, Matte 3 & 4, Fysik 1a & 2) som tekniskt basår har ?
Hej! ställ den frågan till antagningsgruppen på KTH. Det går inte att ge ett generellt svar på frågor om vilken (exakt) behörighet universitetsbasåren ger därför att... Läs hela svaret -
Får man CSN på tekniskt basår?
Hej! Jag har en fråga gällande CSN på tekniskt basår. Räknas den perioden in som gymnasiala eller som eftergymnasiala studier? Alltså, skulle jag kunna ta ett tekniskt basår och sedan plugga vidare, på heltid, i 6 år till med fullt...
Hej,frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, för att det är där beslutet fattas och detta, oavsett vad någon annan säger till dig. Jag jobbar inte på CSN. De som gör det kan... Läs hela svaret -
Naturbasår - vilken nivå?
Hej! Jag har precis ansökt till ett naturvetenskapligt basår (på SU) och undrar om ämnena i basåret är på samma nivå som på gymnasiet. Är kraven för godkänt i exempelvis biologi 1 samma som på gymnasiet, eller är det...
Hej,Du får fråga på det aktuella lärosäte för att kurserna inom basåret på universitetet behöver inte vara identiska med kurser på gymnasiet utan kan avvika både vad... Läs hela svaret -
Naturbasår på göteborgs uni?
Hej! Hur fungerar naturvetenskapligt basår på göteborgs universitet? om man inte klarar något ämne så kan man fortfarande bli godkänd men måste söka fristående kurs? Och vad innebär fristående kurserna? Kan man söka in...
Hej,basår (och basterminer) på högskolor och universitet är så kallade "för"-utbildningar för att innehåll ligger mestadels på gymnasienivå men för att komma... Läs hela svaret -
Kan man gå Tekniskt basår Om man har gått teknik?
Hej ! Just nu så går jag i andra år i teknikprogrammet och undrar om det skulle finnas möjlighet för mig att kunna söka till tekniskt basår efter gymnasiet. Mvh
Hej,det framgår inte i din fråga vad du menar med "tekniskt basår". Jag gissar på att du menar Tekniska basår på högskolenivå, alltså på... Läs hela svaret -
Hur ser det ut med naturbasår på uni jämfört med Gymnasie?
Hur stor är skillnaden om man läser matte 4 på Gymnasie samt hela natur basåret med kemi 1 och 2 och resten av dem, och dem kurserna på universitetsnivå? Är det mer ansvar på högskolenivå eller är det i princip samma uppbyggnad osv...
Hej,varje lärosäte utformar självt sitt basår och om de väljer att ha basåret eller basåren. Allmänt sett, så brukar man som studerande vara mindre... Läs hela svaret -
Läkarprogrammet efter samhäll?
Hej Jag har tog studenten redan förra året och har bestämt mig att ta en paus från plugg några år. Jag gick samhällsvetenskap programmet inriktning beteende. Jag läste bara matte 1b och 2b för jag var rätt säker på vad jag ville...
Hej Stoffe,naturvetenskapliga basår på olika lärosäten i Sverige kan kräva lite olika förkunskaper, t.ex räcker det med matte 2 för särskild behörighet till... Läs hela svaret -
Teknisk basår - behörighet till matematik 4?
Hej! När man läser teknisk basår är matte kurserna uppdelade i två grupper Matte 1 och Matte 2. Matte 1 består utav matematik 1c,2c och 3c och Matte 2 består utav matematik 4. Har man behörighet till program där det krävs matematik 4 om...
Hej Alaa!om en viss utbildning kräver för särskild behörighet matematik 4, då är det just den kursen (godkänt betyg) som man måste ha. Om man har eller inte har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga