Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'omläsning' (9 st.)
-
Matematik 1b när behörigheten 1a redan finns?
Kan man läsa matematik 1b om man redan har behörigheten matematik 1a? Kan man läsa så man får två (eller tre) behörigheter i matematik 1 med olika bokstavsbeteckningar (a,b,c)?
Hej!Jag undrar varför skulle man velat läsa matematik 1a och 1b eller 1a och 1c eller alla tre kurser på nivå 1? Vad skulle vara syfte med det, förutom en situation:om en elev har i... Läs hela svaret -
Prövning eller kurser vad gäller?
Hejsan! Jag har gjort flertal prövningar i ämnen jag har betyg i som inte har gått bra, därför jag gick ut gymnasiet för flera år sen och kommer därmed inte ihåg kursernas innehåll alls trots att jag försökt läsa in dem. Jag...
Hej,att komvux inte tar in på kurser i vilka man redan har godkända betyg har ingenting med studiemedel och CSN att göra, över huvudet taget. Komvux bryr sig inte om den studerande kommer söka... Läs hela svaret -
Vad räknas som heltid för att få studiebidrag?
Hej! Min son går första året på samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap, men ville helst gå barn och fritidsprogrammet, dock fanns inte det programmet när man skulle söka, men nu startar det upp efter sommaren så han har fått en...
Hej,på CSN´s webbsida läser man bland annat följande:"Om bidrag för gymnasiestudier Om du studerar heltid på gymnasienivå på till exempel gymnasiet, komvux... Läs hela svaret -
Varför togs möjligheten att läsa om kurser?
Varför togs möjligheten att läsa om redan godkända kurser om man vill höja betygen? Läste att detta togs bort 1 januari 2007, men vad är anledningen bakom det?
Hej Perie!ring till skolverket och be att få prata med en jurist som är expert i skoljuridiska frågor - är det bästa rådet jag kan ge dig. Tel. 08-52733200Om du vill veta vad jag... Läs hela svaret -
Betygen om man byter linje?
Hej, jag går i 2an och tycker ekonomiprogrammet är för svårt så har frågat om det går att byta linje, jag har tur eftersom att det verkar gå till tex VO fast i årskurs 1 då. Men nu till frågan, sparas betygen automatiskt som jag...
Hej Adam,du behöver inte vara orolig över att betygen inte sparas eller inte ska gå att få ut. Satta betyg gäller tillsvidare. Men du (kanske) kommer behöva läsa om vissa kurser i vilka du redan... Läs hela svaret -
hur blir det om man läser om en kurs 2 gånger?
Hej, jag har läst historia 1B två gånger för att jag bytte skola i 2an och då hade jag redan läst historia i 1an, men valde att läsa historua igen för att höja mitt betyg. Jag fick E i historia i 1an, och höjde mig till ett A i 2an. Jag...
Hej Sara,nej det räknas som 100poäng och det är högre betyget som kommer ingå i ditt examensbevis (du kan alltså "glömma" att du läst samma kurs förut och... Läs hela svaret -
CSN vad som krävs och A betyg om man kan läsa om?
Hej, Kan man läsa en kurs man har läst på gymnasiet och har fått A på igen på kumvux? Och där med få CSN tillhörande den nya studietiden? Samma sak om man läser en kurs man har t.ex. B i på kumvux och får ett lägre betyg...
Hej Jonathan!Om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller (även om man fick lägre betyg senare än man fick högre betyg).ang.Studiemedel: beslut... Läs hela svaret -
Sänks mitt meritvärde om jag får underkänt i matte 4 två gånger?
Hej! jag har gått ut med ett F i matte 4 och jag tänker nu läsa upp matten på komvux. Jag undrar då ifall jag får ett F till på komvux kommer det att dra ner på mitt meritvärde ännu mer? eller kommer det inte att ske någon...
Nej, det kommer inte att bli någon skillnad i ditt meritvärde om du får F flera gånger.Jag undrar: har du fått ut Examensbevis med F i matematik4 som ingår?... Läs hela svaret -
Kan 9ans betyg jämställas med engelska gcse?
Hej, vår familj ska flytta till England och min dotter ska då plugga A- levels i England. Nu vill skolan i England veta om 9ans nat prov i Sverige är likvärdiga med GCSEs? Hur ska vi kunna få hjälp med detta? Hon vill gärna slippa läsa year 11 i...
Hej Anna! Enl.vad jag tror är det så här: GCSE-examen brukar som helhet motsvara ett Slutbetyg från den svenska grundskolan. Det engelska skolsystemet skiljer sig dock... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga