Engelbrekt

    Kan man läsa matematik 1b om man redan har behörigheten matematik 1a? Kan man läsa så man får två (eller tre) behörigheter i matematik 1 med olika bokstavsbeteckningar (a,b,c)?

    • Engelbrekt : Frågan hänger samman med min förra fråga: Finns kurser/utbildningar på eftergymnasial nivå som fordrar matematik 1b eller är all matematik 1 oavsett bokstav likvärdig vid antagning. Men nu vet jag i alla fall KomVux praxis. Tack. (jobbar på folkhögskola).
    • Milla : Andra eftergymnasiala utbildningar, förutom högskola-universitet, kan kräva eller önska att de som söker har matematik 1b eller 1c med sig "i bagaget" t.ex kan det stå i behörighets"kraven" inför några Yrkeshögskoleutbildningar: Godkänt betyg i matematik 1b eller 1c men yrkeshögskola kan ju anta även obehöriga, det kan inte högskola-universitet göra. Sedan kan man också inom antagningsprocessen till t.ex yrkeshögskola göra matte-test (i alla fall vid antagning till vissa utbildningar). Högskola-universitet kan inte (får inte) avvisa de som har matte 1a och kräva att man ska ha matte 1b eller 1c.
    • Engelbrekt : Tack för upplysningar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag undrar varför skulle man velat läsa matematik 1a och 1b eller 1a och 1c eller alla tre kurser på nivå 1? Vad skulle vara syfte med det, förutom en situation:
    om en elev har i sitt examensbevis betyget i matematik 1b eller 1c som är lägre än högsta betyget (A-betyget), då kan hen göra prövning i matematik 1a och i fall hen får högre betyg i matematik 1a än som ingår i examensbeviset i kursen matematik 1b eller 1c då kommer Antagning.se räkna i BII, kompletteringsgruppen, in det högre betyget (det skulle antagning.se göra även om eleven i examensbeviset har betyget i matte 1b och skaffar sig högre betyg i matte 1b, eller har i sitt examensbevis matte 1c men skaffar sig högre betyg i matte 1c, men det är oftast lättare att få högre betyg i matte 1a, än i 1b eller 1c och då rekommenderar vi att göra prövning i matte 1a - för chansen att få så högt betyg som möjligt i matematik på nivå1).
    Komvux tar inte in för "omläsning". Har man godkänt betyg i matematik 1a eller 1b eller 1c, då kan komvux ta in på en av kurserna: matematik 2a, eller 2b eller 2c men inte på någon kurs på nivå 1 för att personen redan har godkänt betyg på nivå1. Prövningar kan man dock göra i vilka kurser man vill, men varför skulle man behöva skaffa sig betygen i matte 1b och/eller 1c om man redan har godkänt betyg i matte 1a?

    Studie- och yrkesvägledare