Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'högre betyg gäller' (8 st.)
-
Läsa kurs två gånger?
Hej! Jag har läst en kurs i gymnasiet och fått E i kursen. Jag ville höja betyget men den kursen är svår att hitta som prövning. Därför sökte jag den igen som en hel kurs (läsa om kursen) och blev antagen. Om jag läser den igen...
Hej,om man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget - i alla fall i kompletterings-urvalsgruppen. Du kan prövas till samma utbildning i BI, direktgruppen (med det lägre meritvärde) och samtidigt i... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan matte 1c och 1b?
Hej, jag har läst första året i teknik programmet och där har jag då haft matte 1c samt matte 2c. Nu går jag om första året i ekonomiprogrammet och då har man bara matte 1b hela året. Jag undrar vad är skillnaden mellan 1c och...
Hej,b-spår i matte är mer inriktat på ekonomi och c-spår är mer inriktat på naturvetenskap-teknik. De flesta tycker det är lättare att få högre betyg i... Läs hela svaret -
hur blir det om man läser om en kurs 2 gånger?
Hej, jag har läst historia 1B två gånger för att jag bytte skola i 2an och då hade jag redan läst historia i 1an, men valde att läsa historua igen för att höja mitt betyg. Jag fick E i historia i 1an, och höjde mig till ett A i 2an. Jag...
Hej Sara,nej det räknas som 100poäng och det är högre betyget som kommer ingå i ditt examensbevis (du kan alltså "glömma" att du läst samma kurs förut och... Läs hela svaret -
Sämre betyg på komvux än tidigare betyg vilket betyg gäller?
Hej jag funderar på att förbättra lite betyg som jag har från gymnasiet. Alla ämnen som jag vill läsa upp på konvux är sen tidigare redan godkända men vill läsa upp dom ytligare för att få högre betyg och därmed...
Hej Christian!Om man har flera betyg i samma kurs är det så att det Högre betyget gäller (även om man först fick högre och sedan ett lägre betyg).För... Läs hela svaret -
Betyg i matte 1 och 2 b, kan jag göra prövning på matte 1 och 2 c?
Hej! Jag läste samhäll på gymnasiet och är godkänd i matematik 1 och 2b. Nu vill jag dock komma in på naturvetenskapligtbasår och vill därför höja mina betyg i matematik genom en prövning, men är det möjligt för mig att...
Hej Wilma,vissa naturvetenskapliga basår på högskolenivå kräver matematik 3.Om ditt basår kräver matematik 2, då kan du göra prövningar... Läs hela svaret -
Komplettera betyg?
Hej. Min utbildning läser bara idrott och hälsa 1. Kommer nog få ett F om inte sträck. Men ska byta skola utan att gå om, så jag undrar om det är möjligt att komplettera idrottsbetyget i nya skolan. Rektorn tillåter, men går det tekniskt sätt? Är det bättre med f eller sträck? Kan man enbart få...
Hej Frida, med F betyg i Idrott och hälsa 1 och man inte har för många andra F och godkända betyg i vissa kurser, kan man ändå uppfylla kraven och få ut Examensbevis. Utan betyg i Idrott och... Läs hela svaret -
Går det att hoppa av en komvuxkurs?
Hej! Jag fick ett E i matte 3b i gymnasiet och bestämde mig för att läsa upp kursen för att få större chans att ta mig in på ett universitet. Sedan kursen har börjat har jag hunnit få jobb och hinner inte med kursen. Jag kommer däremot satsa på högskoleprovet istället. Kan jag hoppa av kursen?...
Hej Ludwig, det är klart det går att "hoppa av" en utbildning; det är frivilligt att studera på komvux. Det är endast grundskola som är obligatorisk i Sverige.Jag undrar om du fick... Läs hela svaret -
Kan man ha med sig betyg från ett annat program om man byter linje?
Hej! Jag undrar om jag, som går i Naturvetenskapliga programmet kan ta med mig betyg som (samhällskunskap, engelska och svenska), om jag väljer att byta linje. Detta innebär om att jag byter linje (går i 1:an), och går om fast i en ny linje. Linjen som jag tänker börja är EK och har...
Hej Dany! Betyg gäller framöver och du behöver ej läsa om samma kurser om du redan har betyg men om du gör det /går om samma kurser/ och för högre... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga