Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'hantverk' (12 st.)
-
Kan man läsa en kurs på IM som bygger på en annan?
Tex finsnickeri, måste man ha läst Hantverk först?
Hej!Gymnasial kurs Finsnickeri 1, 200 poäng, bygger på kursen Hantverk – introduktion med innehåll finsnickeri. Att en kurs bygger på en annan kurs betyder att man... Läs hela svaret -
Mästarbrev för hantverkare?
Hej jag har en fråga om hur man blir Mästare som hantverkare? Hur får man mästarbrevet? Tack på förhand för ett utförligt svar med länkar och mer information!
Hej!Mästarbrevet är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom ett hantverksyrke och garanterar förutom mycket stort yrkeskunnande och omfattande erfarenhet även pålitlighet som... Läs hela svaret -
En elev vill utbilda sig till hår- och makeup stylist?
Hej, om en elev vill på gymnasiet utbilda sig till hår-och make-up stylist, så sökte hen tidigare till inriktnignen Övriga hantvert på Hantverksprogrammet, men hur gör man nu, med de förändringar som har skett? Tacksam för ett snabbt svar och med länkar till relevant info på andra sidor. :)
Hej Jelena!du har rätt; det har inträffat några förändringar inom svensk gymnasieskola under åren 2020-2022. Just den delen av förändringar som du frågar om... Läs hela svaret -
Läsa till målare?
Hej! Jag behöver hjälp med att hitta en utbildning till målare på distans eller om det startar någon utbildning till målare i närheten av min hemkommun Tierp. Har varit i kontakt med den lokala studievägledaren men tycker inte att jag fått den...
Hej Marlene! är det Byggnads-målare du vill bli? Alltså är det det här yrket som du vill utbilda dig till? I så fall stämmer det att utbildningar finns, förutom ungdomsgymnasiet, - på komvux.... Läs hela svaret -
går det att hitta utbildning till silversmed på gymnasiet?
Hejsan, som rubriken lyder: går det att hitta utbildning till silversmed på gymnasiet? mvh Jelena
Hej Jelena!Det är en viktig och intressant fråga du ställer: fråga om utböling till "smala yrken" som t.ex Silversmed på gymnasiet. Skolverket har yrket... Läs hela svaret -
Gått ut Gymnasiet utan Examen, vill gå yrkesutbildning går det?
Gått ut gymn 3 år hackig skolgång utan examen fel inriktning, 4 F i betyget bl.a. i matte, vad att göra? Kan man ha möjlighet att söka och få gå en komvux yrkes-utbildning! trots att man gått ut gymn. som i detta fall inte är fullgod?...
Hej,jag föreslå att göra "allt" samtidigt:- kika på olika hantverksyrken på framtid.se/yrke/hantverkare- boka tid med SYV på komvux, - ngn automatisk rätt... Läs hela svaret -
Vad krävs för att som vuxen byta bransch till ett hantverksyrke?
Hej! Jag har gymnasiebetyg +examen från Finland (1986), har utbildat mig till grafisk formgivare och jobbat som det sedan dess. Jag skulle nu gärna skola om mig, ev till ett hantverksyrke. Vilka vägar kan jag gå? Har förstått att t.ex. för att gå Hantverksakademin så krävs en viss yrkeskunskap...
Det finns många olika hantverksyrken>> vilket av dem är du främst intresserad av? Det kan finnas lite olika möjligheter - bl.a beroende på vilket... Läs hela svaret -
Svårare att bli en Copywriter än Inköpare?
Hej, går i 8:an och undrar om det är svårare att bli en copywriter än en inköpare? Gillar både jobben väldigt mycket men tänker på vilken linje jag vill gå i. Är det också svårare att gå i humanistiska programmet än hantverksprogrammet? Tack för svar!
Hej Daniella,Humanistiska programmet (HU) >> är ett högskoleförberedande program med två inriktningar;Hantverksprogrammet (HV) >> är ett yrkesprogram med fem olika... Läs hela svaret -
Osäker på val av linje, hjälp?
Hej, jag är väldigt osäker kring val av linje. Skriver här eftersom vi inte har någon syv på vår skola just nu. Ska ju göra mitt "låtsas val" snart och är väldigt kluven. Jag har aldrig haft något som tilltalar mig som jag velat gått och har inget speciellt intresse förutom att umgås med vänner,...
Hej Wilma, jag kan tyvärr inte ge dig någon garanti på att du kommer att känna dig säker på ditt gymnasieval. Det är mycket som spelar roll: även hur långt det är till... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan stylist och hår & makeup?
Jag vill gå hantverk för att bli maskör, men jag vet inte skillnaden mellan linjerna stylist och hår & makeup. Kan ni förklara det?:))
Hej Deborah! Det är samma program och samma inriktning - http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk och Stylist & Hår-och makeup är Profiler under inriktningen. Om en och samma skola "kör"... Läs hela svaret -
Hur gör man för att bli maskör?
Hej! Jag funderar på att gå hår & makeup (hantverk) men är tveksam. Jag vill jobba med teatersmink (kroppsmålning, SFX, skräcksmink etc.) och inte fläta hår i 3 år. (om jag inte blir det skulle jag kunna tänka mig jobba som tatuerare...
Hej Deborah! Det är bra att du vet vad du vill bli när du blir stor & vad du vill läsa på gymnasiet, i alla fall på ett ungefär. För att bli Tatuerare, går man som lärling hos en tatuerare:... Läs hela svaret -
Vad kan man fortsätta med efter utökat yrkesprogram?
Efter många om och men är jag nu tillbaka på ruta 1, ett yrkesprogram känns helt plötsligt som det jag borde välja inför det slutgiltiga valet med gymnasium. Tiden krisar och det blir antingen hantverk stylist eller hotell & turism. Det är ju då en yrkeslinje det blir som jag tänkt utöka för...
Hejsan, jag förstår att det känns om ett livsval det här med att välja gymnasium - men det är det sällan. Du kommer byta intresse, smak och tycken många gånger i livet och det är väldigt ofta oavsett -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga