Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'make-up' (6 st.)

    • Elin

      Kan man studera utomlands till makeup artist?

      Hej, jag undrar om det går att studera till makeup artist utomlands? Det är en kort utbildning på komvux och därför är jag osäker, men enligt framtid.se så står det att en väg till yrket är genom utlandsstudier, och om utlandsstudier...

      Peter: : Hej Elin,om du hittar studier i utlandet som du är intresserad av, får du gärna söka de studierna. Ta reda på "allt" om den utbildningen utomlands - priser, om visum-kravet... Läs hela svaret
    • Ellia

      Vad krävs för att bli detta?

      Hejsan! 1. Jag är väldigt intresserad av att jobba med obduktion/ på bårhus. Alltså så skulle jag vilja bli en rättsmedicinsk assistent/rättsläkare eller obduktionstekniker. 2. Eller en sådan som gör iordning kroppen, dvs sminka och göra kroppen så lik som människan var innan, då jag har en...

      Anna: : Hej Ellia, dina önskemål "faller" under flera Olika yrken - kika gärna på Rättsläkare, Obducent, Obduktionstekniker, Krematorietekniker/krematoriemedarbetare och... Läs hela svaret
    • Deborah

      Vad är skillnaden mellan stylist och hår & makeup?

      Jag vill gå hantverk för att bli maskör, men jag vet inte skillnaden mellan linjerna stylist och hår & makeup. Kan ni förklara det?:))

      Milla : : Hej Deborah! Det är samma program och samma inriktning - http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk och Stylist & Hår-och makeup är Profiler under inriktningen. Om en och samma skola "kör"... Läs hela svaret
    • karolina

      ?hudvårds linjen?

      jag skulle vilja gå på hudvårds linjen eller hotell hur många poäng behöver jag minst att komma in ?

      Anna: : Hej Karolina! Är det Hud- och makeup stylist du vill läsa på gymnasiet? Den här utbildningen, alltså http://www.gymnasieguiden.se/program/HV/oevriga-hantverk ? För behörighet är det godkända betyg från vårterminen i åk9 i grundskolan i... Läs hela svaret
    • Jessica

      Kan ja bli makeupartist,hårstylist,nagelteknolog med frisör utbilning?

      Hej, jag skulle gärna vilja bli make-up artist, hårstylist, nagelteknolog och frisör. Jag bor i norra norrland och har hittat ett praktiskt gymnasium med inriktingen frisör 30 mil söderut, kan jag bli make-upartist, hårstylist och nagelteknolog om jag bara har en frisör utbildning? kostar...

      Lena: : Hejsan, den utbildning du pratar om ligger under Hantverksprogrammet där just frisörinriktningen finns. Du blir då först och främst frisör i botten efter att du tagit en del gesällbrev... Läs hela svaret
    • Anna

      Hur stor chans är det att få bra jobb som make-up artist inom Sverige?

      Mitt drömjobb vore att bli en känd och lyckad make-up artist med väldigt bra lön. Men om inte det blir så undrar jag hur stor chans det är att få ett helt okej bra lön inom ett jobb som make-up artist? Jag tänker mig kanske 15-20 000 efter skatt. Och finns det någon högskola eller liknande som...

      Lena: : Hejsan, yrkesmarknaden för en makeup artist är ganska tuff, många jobbar ofta vid sidan om ett annat yrke eller har det som hobby. Jag hittade lite statistik på medellön för en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga