Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#möjligt? #psykologi #psykolog' (5 st.)

    • Amira

      Vilket yrke passar mig?

      Hej! Jag har ett problem. Jag vet inte vilket yrke som passar mig. Jag går i samhälle & beteende. Jag är intresserad av psykologi, naturvetenskap, kriminologi, företagande och samhällsvetenskap. Jag hade gärna velat jobba något inom psykologi eftersom...

      Milla : : Hej Amira,den svåraste biten i din fråga är att du vill bli "din egen chef"; i så fall måste du starta eget - annars så har man en chef över sig och det gäller alla yrken, i alla... Läs hela svaret
    • Nirjona

      Kan man bli psykiater genom att läsa psykologiprogrammet?

      Jag vet att man måste plugga läkareprogrammet och sen specialisera sig i psykiatrin för att bli psykiater men kan man plugga psykologiprogrammet och bli psykiater?

      Julia: : Hej, Psykiater eller som hen också kallas för - Psykiatriker är en specialistläkare. Man kan inte bli psykiater med någon annan grundutbildning än Läkare.Om du... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur vet jag vad jag ska studera?

      Jag är splittrad när det gäller min framtida utbildning. För mig lockar både psykologprogrammet men också en mer teknisk inriktning (ex. tekniskt basår för framtida studier). Jag gillar att studera och lära mig nya saker och har intressen i flera olika ämnen, så som psykologi, religionskunskap,...

      Liselotte: : Hej Elin,du är fortfarande mycket ung och det kan givetvis vara svårt att bestämma sig "för all framtid" när men endast är 20 år gammal.Har du gjort någon ansökan om studier till... Läs hela svaret
    • gulcin

      Räcker högskole provet att komma in på sin utbildning?

      Hej. Jag har gått färdigt gymnasiet med godkända betyg fast mitt genomsnitts betyg för psykologi programmet är mycket lågt. Något på 16. Jag undrar om man skulle få full poäng på ett högskoleprov skulle man få chansen att komma in på en psykologi utbildning även om gymnasiebetygen är mycket...

      Julia: : Ja, du har rätt. Det är precis så som du tror, nämligen att i fall du har fullständiga gymnasiala betyg och har godkända betyg i de kurser som krävs för det... Läs hela svaret
    • Oskar

      är det möjligt ??

      Hej jag går just nu spel grafik på lbs och har börjat intressera mig för psykologi och jag tror att jag kanske vill bli psykolog istället det jag undrar är om det går att få jobb som det själv lärd ??eller måste jag gå en utbildning ?? jag har läst på om beteenden och lite om hypnos och jag ska...

      Anna: : Hej Oskar! Utbildning till psykolog är 5 år på högskola/universitet och den är svår att komma in på: många sökande och höga betyg som krävs. Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig utan utbildning - vilket jag... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga