Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'm' (10 st.)

    • 19 år

      Hoppa av universitetsprogram?

      Hej! Jag söker till ett universitetsprogram inför höstterminen nu, och undrar hur enkelt det är att hoppa av ett program efter man börjat på det och hur man gör? Vilka blir konsekvenserna? Om man väljer att läsa en kandidatexamen i ett annat ämne genom fristående kurser, kan man då räkna med...

      Liselotte: : Hej!Att studera på ett Universitetet (och på andra utbildningar som är högre än grundskola) är i Sverige frivilligt. Ingen kan tvinga dig fortsätta läsa om du inte vill.Problemen som... Läs hela svaret
    • Alex

      Hur räknar jag ut mitt meritpoäng för universitetet?

      Hej, läser ett utökat program på Bräckegymnasiet i Göteborg (programmet heter: Byggnadssnickare inriktning mot arkitekt & ingenjör) och jag vill söka till civilingenjör i maskintekning på Chalmers. Jag förstår inte hur jag ska räkna mitt meritpoäng nu när jag läser ett utökat program.

      Anna: : Hej Alex!Du måste uppfylla kraven och få ut Examensbevis från gymnasiet (eller senare - efter gymnasiet - från komvux). Om du får ut examensbevis från gymnasiet i... Läs hela svaret
    • Jennie

      Vilka utbildningar finns inom kulissmålning?

      Min vän är väldigt konstnärlig av sig och tycker om att rita och måla samtidigt som hon tycker om teater och scen. Hon skulle därför vilja föra ihop intressena och jobba med att måla kulisser till olika uppsättningar inom teater och musikaler. Finns det några speciella utbildningar i landet som...

      SYV-besökare: : Hej! en svår fråga att svara på för att det är troligtvis så att det inte finns någon egen utbildning för just kulissmålning. Titta gärna på... Läs hela svaret
    • linus

      vill bli spelutvecklare men kommer nog få F i matte 3c?

      jag går nu mina sista dagar i årskurs 2 på tekniklinjen och jag vill studera vidare som spelutvecklare och då måste man ha godkänt i Ma3C och jag kommer förmodligen inte bli godkänd i det. Vad ska jag göra om jag inte blir godkänd i matte...

      Peter: : Hej Linus, du får gärna fråga på din skola om det finns möjlighet för dig att gå matte 3c ännu en gång - under årskurs 3. Det är inte... Läs hela svaret
    • Swedish

      Hur många betyg behöver jag plugga upp?

      Hej jag behöver plugga upp mina betyg för att få ett meritvärde som jag vill. Är osäker på hur många betyg som jag behöver höja. Har ett meritvärde på ca 17.33 inklusive meritpoängen. Läste ekonomi/juridik på gymnasiet. Mina betyg: Engelska 6 D. Engelska 5 C. Engelska 7 E (merit). Affärsjuridik...

      Anna: : Börja söka möjlighet att anmäla dig till prövning i de kurser där du tror du kan höja betyget som mest. Det är ibland rätt svårt att hitta var man kan göra... Läs hela svaret
    • Sara

      Byta från eng7 till moderna språk 5 -ger ett halvt merit mer än ett A?

      Hejsan! Jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet och jag går engelska 7 för att få full merit (2.5) men väljer jag att gå moderna språk i Arabiska 5 kan jag bara få 2.0 i merit. Min fråga är ger ett halvt merit poäng mer än vad ett A i arabiska ger mig eller är det nästan samma sak? för...

      Mikael: : Hej Sara, Arabiska 3 och 4 (godkända betyg i dem) ger full merit inom Moderna språk. Du kan därför inte få någon merit för Arabiska 5. Hur... Läs hela svaret
    • Alle

      Vad kan man bli om man lägger till matte 3b och engelska 7?

      Hej, mitt namn är Ali och jag läser nu mitt sista år på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har nyligen lagt till matte 3b och Engelska 7 som individuella val och jag undrar vilka eftergymnasiala utbildningar jag kan söka till om jag lägger till dessa 2 kurser. Jag skulle bara vilja ha en liten...

      Peter: : Hej Alle, EngeIska 7 krävs inte för behörighet tiII högskoIeutbiIdningar i Sverige, men godkänt betyg i den kursen ger 1.0 Meritpoäng. Det är också bra att... Läs hela svaret
    • Laura

      Ekonomi matten är den svårt?

      Hej jag valde Ek och engång i tiden va matte ett av mina favoämnen men sen så har de inte varit dsm eftersom min lärare tryckte ner mig.jag lyckades få ett E till slut,är matten där svår eller lagom och kan man jobba utomlands med Ek utbildningen?

      Milla : : På inriktningen Ekonomi läser man mer matte än på inriktningen Juridik. Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se Du lär dig inget konkret yrke på EK och tanken är att man läser vidare... Vad vill du jobba med utomlands?
    • Veronica

      Skillnad på Matte2a och Matte2b?

      Hej! Jag bestämde mig för att läsa upp gamla Matte B inför att söka YH-utbildningar nu till hösten 2016. Jag bestämde mig för att läsa på distans och anmälde mig till en Matte 2 kurs som jag nu läst sedan november 2015. Den är SKITSVÅR! Nu skulle min svägerska även läsa upp Matte 2 och sa...

      Mikael: : Hej Veronica! Både matte 2a och 2b är 100-poängskurser vilket innebär att i fall man läser dem på heltid, så är det 5 veckors studier som krävs. På halvtid - läser... Läs hela svaret
    • Fabronya

      Samhällsprogrammet eller ekonomi?

      Hej, jag har världensbeslutsångest och vet inte vilket program jag ska välja! Jag har tänkt lite extra på Ekonomi, samhällsvetenskapsprogrammet och internationell Sam.Jag har varit på dem flesta öppet hus och varje gång jag är på någon blir det bara värre och värre! Jag hade ifrån sjuan tänkt...

      Anna: : Hej Fabronya! Du står i "valet och kvalet" inför gymnasiet och det är fullt förståeligt och du ska veta att det är väldigt många elever i samma eller liknande situation, så du är inte ensam (om det är till någon tröst för... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga