Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'komplettera utländsk utbildning' (7 st.)

    • Nazdana

      Hur kan jag komplettera min utbildning från hemlandet i Sverige?

      Hej! Jag har utbildning från mitt hemland som architechet. Och jag har SFI betyg och Sas grund delkurs 1,2,3 och 4. Jag skickade två gångar mina universitet dokumentär till UHR i Stockholm men de accepterade inte min dokumentär. Jag skulle fråga dig om det...

      Milla : : Hejsan,jag är nyfiken på hur motiverar UHR att dina utbildningsdokument inte accepteras? Någon sort förklaring borde du ju få, tycker jag.Vad gäller bli... Läs hela svaret
    • lizzas

      Vilken KBT kurs/utbildning ska en utbildad psykolog välja?

      Hej, Jag är utbildad psykolog med magisterexamen sedan 2016 från ett annat EU land. Nu känner jag mig tillräckligt redo att börja komma in i yrket, men jag tycker att efter 7 år är det viktigt att uppdatera mina kunskaper inom yrket, speciellt är jag...

      Milla : : Hej,för att ge svar på din fråga måste man veta vad ditt mål med studierna kommer att bli... till exempel,om du i Sverige vill jobba som just Psykolog, så... Läs hela svaret
    • x

      Hur ska min meritpoäng räknas?

      Hej!

      Jag har en utländsk gymnasieutbildning med 14,47 meritpoäng och nu kompletterar jag mitt betyg på komvux för att bli behörig till universitet. Och som jag har förstått räknas meritpoängen genom att beräkna medelvärdet...

      Anna: : Hej x!Vad du eller vi räknar fram, kommer inte spela någon roll; det är vad Antagning.se räknar fram, som gäller. Reglerna enligt vilka Antagning.se "går" finns på... Läs hela svaret
    • Ilnur

      Studier för Sjuksköterska?

      Hej! Har en fråga ang. komplettering för Sjuksköterska linjen i Umeås Universitet Jag har betyg från Ryssland och jag vill kunna se om det matchar med kurserna här i Sverige och jag vill veta om jag kan få studera en kortare period för jag vill kunna komplettera mina betyg från Ryssland till...

      Anna: : Hejsan, det är stor skillnad om du är utbildad sjuksköterska i ett annat land och har dokument med dig som bekräftar det eller inte har dokument med dig, men har kunskaper/erfarenhet eller om du har... Läs hela svaret
    • Joshua

      Kan en polsk juridik-examen leda till jobb i Sverige?

      Kan en person som har läst juridik i Polen i 5 år och tagit juridikexamen där tillgodogöra sig den utbildning och söka jobb i Sverige? Eller måste man komplettera utbildningen? Finns det några exempel på personer som har studerat juridik i Polen och sedan kommit till Sverige och har funnit jobb...

      Melina: : Hej Joshua! Internationell erfarenhet är alltid bra och en merit i arbetslivet, men just när det gäller juridik kan det vara lite speciellt. Juridikstudier behandlar lagar och regler som... Läs hela svaret
    • Liliana

      Utländsk socionom!?

      Hej, Jag har erfarenhet och kunskaper som socialarbetare och vill veta hur kan jag använda mina kompetenser i Sverige. Även om jag har fått min utbildning bedömd av högskolerådet och den räknas som socionomutbildning har jag försökt hitta jobb eller praktik men misslyckades. Jag har också...

      Anna: : Hejsan! Bra att du har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen, men är du inskriven som arbetssökande i deras register? Om du blir inskriven i minst 18 månader, blir du Långtidsarbetslös och kommer att PRIORITERAS på ett helt annat sätt... Läs hela svaret
    • Hickmat

      Kan jag få läsa i ett gymnasium?

      Hej! Jag fick studenten i år utomlands och har fått 22,5 i betyg när man konverterar betyget till den svenska betygskalan. Jag skulle gärna vilja komma in på läkarprogrammet i Sverige men dock så finns det några hinder. Det första problemet är att jag saknar fullständigt betyg i svenska,...

      Milla : : Hejsan! Din situation är ganska unik och det finns därför inte några på förhand givna svar. Jag ska försöka hjälpa dig med info så mycket jag kan. 1. ang. svenska - du kanske kan läsa med undervisningsspråk Engelska?... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga