Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'jobb' (183 st.)

    • Katt

      Vill bli specialpedagog?

      Hej jag har pluggat 4 år till grundskollärare 4-6 men vill bli specialpedagog. Sedan 2020 så har jag jobbat som lite som lärare samt mest timanställd på grundskolan(behörig). Men enligt specialpedagog utbildningen så stryks timanställd arbete...

      Milla : : Hej,jag vet inte varför timanställning ej gäller men jag har en gissning: som timanställd (vid behov) så hoppar man in då och då och undervisar i olika klasser och kanske också i olika... Läs hela svaret
    • Jepp

      Master - psykologi?

      Jag kommer ta en kandidatexamen (beteendevetenskap) med inriktning psykologi. Är det enklare att få jobb med en master? Hur tar man det isåfall,? Går man ett visst program eller fristående kurser? Vilka isåfall? Eller är det bättre att söka...

      Milla : : Hejsan,jag vill råda dig att prata med studievägledare på din institution där du läser mot kandidatexamen. Hen kan ge dig exempel på vilka masterprogram som de tidigare studerande på din utbildning... Läs hela svaret
    • 202940120

      Vad för typ av jobb kan jag söka efter JÖK?

      Läser just nu juridisk översiktskurs på universitet, har ingen annan utbildning förutom grundläggande gymnasiebehörigheter. Finns det nån särskild väg man kan ta när det gäller jobb? Eller är det bara att fortsätta plugga? Har...

      Milla : : Hejsan,du får gärna ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där du läser den juridiska kursen. Jag tror du får där svar om att enbart den... Läs hela svaret
    • Chamo

      Vilka utbildningar leder till jobb utan tung stress?

      Hej! Jag är en tjej som tidigare jobbat med djur men vill nu vidareutbilda mig. Jag vill ha stadig efterfrågan på jobb, gärna dagtid / "kontorstider". Det är svårt att hitta jobb i djur idag. Det ska helst inte vara tungt fysiskt eller hektiskt...

      Milla : : Hej,jag förstår din fråga och vill hjälpa dig men kan inte garantera att man inom något yrke eller jobb inte kommer att utsättas för stress. T.ex kan man bli stressad... Läs hela svaret
    • Naimas

      Vad för jobbmöjligheter finns efter min examen?

      Hej! Jag studerar andra året på kandidatprogrammet globala studier i Linköping Universitet men jag är osäker på vad för jobbmöjligheter jag har efter min examen ifall jag väljer att inte fortsätta studera till master.

      Milla : : Hej,Programmet du frågar om (kandidat i Globala studier) ger både en bredd och specifik djupkompetens. De tidigare studenter som tog examen (alumner) från det programmet arbetar... Läs hela svaret
    • kallek

      Pausa universitetet för arbete, hur "återupta" studierna igen?

      Hej! Jag påbörjade nyss mitt tredje år på universitetet, på en 3årig examen. Dock så har jag fått ett erbjudande från ett företag inom samma linje som mina studier, och pga livssituationen samt att jag vill få erfarenhet kommer...

      Milla : : Hej,jag förstår hur du tänker och varför du vill ta jobbet men sedan också kunna ta ut din examen. Problemet är att utbildningsutbud kan förändras ganska... Läs hela svaret
    • Samy

      Blir det för stressigt att jobba under gymnasiet?

      Hej! Jag pluggar på gymnasiet och ska börja mitt andra år. Jag har sökt till två olika extrajobb, ett som barnvakt och ett som läxhjälpare, och de ska vara väldigt flexibla tidsmässigt, bl.a. att läxhjälpandet enbart kräver 4...

      Milla : : Hej!Grattis till jobben! Duktigt av dig att kunna få två jobb! Tänk på att man alltid kan sluta på jobbet; det är inte ett "slav-kontrakt" du skriver under.... Läs hela svaret
    • Kcim

      Vad kan jag jobba som om jag inte vill plugga?

      Jag gick precis ut gymnasiet och är så extremt skoltrött. Jag känner att jag inte alls vill plugga men vill samtidigt ha ett jobb som jag kan leva på fram till pensionen. Det känns som att de enda jobb man inte behöver utbildning till är typ...

      Milla : : Hejsan,vilken utbildning gick du på gymnasiet?Vad gäller yrken så finns det uppskattningsvis 8.ooo olika yrken... och man kan bl.a starta eget, bli egenföretagare/entreprenör och... Läs hela svaret
    • Johannnnnn

      Jobb som ekonom?

      Hej, jag är 18 år gammal och läser ekonomi programmet. Jag är intresserad av att läsa till civilekonom i Borås och undrar hur jobb möjligheterna ser ut? är det lätt att få jobb efter examen? isåfall vad för jobb och vilka...

      Milla : : Hej,det vi vet om yrke civilekonom berättar vi på framtid.se/yrke/civilekonom Civilingenjörsprogrammet är ett fyraårigt program. Du kommer därför söka jobb först om fyra år och... Läs hela svaret
    • Amira

      Jobb inom konst?

      Jag går estetiska programmet, musik, piano. Jag läser 2 kors i bild, bild och form. Vill hitta jobb efter gymnasiet som har nåt att göra med att måla och rita eller forma.

      Milla : : Hej, jobb inom konst är i Sverige, för det mesta, är ett icke-reglerat område; det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet och man kan få jobb eller uppdrag med diverse... Läs hela svaret
    • Elev

      Är det värt det?

      Hej! Jag går natur på gymnasiet och har länge velat gå läkarlinjen efter studenten. Jag tycker psykiatri är väldigt intressant och jag känner att det verkligen hade varit givande att vara läkare på BUP (barn- och ungdomspsykiatrin). Det...

      Julia: : Hej Amanda,psykiater (eller psykiatriker) är en sort Specialistläkare och utbildningsväg till att bli specialistlärare är ganska lång. Läkarprogrammet tar 6 år och sedan tar det som kortast... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Hög jobbkonkurrens vilken utbildning är bäst?

      Jag vill jobba inom marknadsföring och reklam. Jag vill va med i den kreativa processen och skapandet. Vad jag förstått är bra yrken för mig, marknadskoordinator, copywriter, art director och Digital marketing manager. Men har inte sökt någon utblidning än för det finns så många vägar att gå och...

      Milla : : Hej Ellinor,en mycket svår fråga att svara på. Jag vill börja med att påminna om att bara för att man söker till en utbildning, betyder inte att man 100% kommer in. Det... Läs hela svaret
    • Anonym

      Vilket parti eller vilka partier vill satsa på syvar?

      Hej! Jag undrar vilket parti eller vilka partier som vill satsa på skola/utbildning specifikt syvar och deras arbete? Har försökt googla men känner inte riktigt att jag hittar vad jag söker efter.

      Anna: : Hej Anonym,läs en kommentar till din fråga (från Kristoffer). Vi på FRåGA SYV kan inte ge ett annat svar än det som framgår i kommentaren från Kristoffer (se ovan).

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga