Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Skottland' (6 st.)

    • Kristian

      Studera gratis i Skottland efter Brexit?

      Tjena! Jag har länge varit intresserad av att studera i Skottland, delvis på grund av att det varit gratis för EU-medborgare. Är det fortfarande gratis efter Brexit eller vad ligger kostnaderna på?

      Julia: : Hej Kristian,jag håller med det som Malik skriver i kommentarer till din fråga.För övrigt, så har vi på FRåGA SYV ingen expert på studier utomlands. Vi kan därför... Läs hela svaret
    • Umi

      Vilken IB-engelska krävs för att få plugga i Skottland?

      Hej! Jag läser IB programmet i Uppsala, och ska nu i ettan välja ämnen till tvåan och trean. Jag har en generell aning om vilka ämnen jag vill välja, men funderar lite kring engelskan. På de flesta universitet jag har kollat på i Skottland vill de att en ska ha läst Engelska HL, men de...

      SYV-besökare: : Hej Umi,vad Universitet i Skottland kommer kräva eller önska att man har läst för kurser i engelska - om några år, när du ska söka, kan ändras. På... Läs hela svaret
    • Linn

      Studera arkitektur i Skottland?

      Hej! Jag tog studenten för två år sedan och har nu fått upp ögonen för att studera utomlands. Jag har fastnat för Skottland eftersom att det inte ska vara så höga kostnader för att studera där enligt vad jag har förstått....

      Liselotte: : Hej Linn, tyvärr så har vi inte egna experter på studier i olika länder, utanför Sverige. Vi kan därför endast hänvisa till några hemsidor som vi anser vara pålitliga och... Läs hela svaret
    • Tilda

      Skillnad på samhällsplanering i Sverige och Geography i Skottland?

      Hejsan! Jag är 20 år och har tänkt börja studera ett kandidatprogram till nästa höst. Har nyligen blivit sugen på University of Edinburgh och då programmet BSc Geography (fyraårigt). Tidigare har jag funderat på Samhällsplaneringsprogrammet på lite olika orter i sverige, främst Lund, Uppsala och...

      Liselotte: : Hej Tilda,yrket Samhällsplanerare >> hör i Sverige ej till de så kallade "reglerade yrken". Det står därför varje arbetsgivare fritt att anställa... Läs hela svaret
    • Victoria

      Studera konst i Skottland, tillvägagångsätt?

      Hej! Jag vill under vårterminen 2018 studera Fine arts eller kreativt skrivande i Edinburgh och undrar jag hur man ska gå tillväga för att hitta den rätta kursen för mig på hemsidan UCAS. Mitt meritvärde är 17.5, bara så du vet! Om du ej har svar får du gärna dirigera mig mot någon som...

      Julia: : Hej Victoria, tyvärr :( är man tvungen att söka information och ordna allt själv, på egen hand - om man inte vill välja ett alternativ att "anlita" ett företag som "skickar... Läs hela svaret
    • Lisa

      Hur översätter man sina gymnasiebetyg?

      Har funderingar på att plugga en utbildning i Skottland, så undrar hur man går tillväga för att översätta sina gymnasiebetyg till engelska så jag kan använda de när jag söker in?

      Anna: : Hej Lisa! För att komma in på ett utländskt Universitet eller College krävs att du har grundläggande behörighet för högre studier i Sverige. Du kan få ett Intyg som visar din behörighet från Universitets- &... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga