Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'masterprogram' (111 st.)
-
Hur hittar man mastrar som erbjuder studier utomlands?
Hej, Jag har läst en kandidat inom webb och mjukvaruutveckling och är väldigt sugen på att ta en master inom samma område. Jag vill gå en master som: • är csn-berättigad • erbjuder resor till olika länder (även utanför EU)...
Hej,om du vill se vilka masterprogram som erbjuds på de Svenska lärosäten, så finns listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=masterexamen (det är program som... Läs hela svaret -
Receptarie eller biolog ?
Jag sitter i sista stund och försöker bestämma mig vilken rangordning. Alltså hjälp! Dessa har jag fastnat för men sen är det några andra grejer som gör att jag tvekar. Men först till vad som är viktigt för mig: - bra...
Hej!Vad jag vet, så kan varken sig receptarie eller biolog vidareutbilda sig till psykoterapeut. I alla fall skulle det inte gå i Sverige, med de gällande reglerna... Se gärna stycke Utbildning på... Läs hela svaret -
Folkhälsa eller arbetsmiljö?
Vill läsa en master i folkhälsa eller arbetsmiljö men har svårt att bestämma vilken av dem. Tips? För/nackdelar? Löneutveckling?
Hej!Att välja mellan en master i folkhälsa och en master i arbetsmiljö kan vara en utmaning, eftersom båda är relevanta och viktiga områden som erbjuder goda karriärmöjligheter.... Läs hela svaret -
Vidareutbilda mig för bredare karriärvägar?
Hej! Jag har en examen i Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, 90 poäng i statsvetenskap, 60 poäng i nationalekonomi och 30 poäng i internationella relationer. Efter att ha avslutat min utbildning har jag haft svårt att hitta rätt inom...
Hej!Med din bakgrund i Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, samt dina specifika kunskaper inom statsvetenskap, nationalekonomi och internationella relationer, finns det flera... Läs hela svaret -
Kan jag studerar på engelska?
Hej! Jag vill studera på engelska här i Sverige (Göteborg) på universitet. Men jag vet inte vilken ämne har dem om det? Kan ni hjälpa mig? (Speciellt psycholog) Mvh/ Sara
Hej!Om du siktar på att ta ut Psykologexamen, då är det endast psykologprogrammet som du kan läsa, för att det är endast det programmet som, i Sverige, leder till examen som Psykolog. Saken är... Läs hela svaret -
Masterprogram i sociologi eller socialt arbete?
Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig...
Hej,i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är- Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet,... Läs hela svaret -
Vad gör de olika högskole/universitet exam för skillnad?
Vad gör det för skillnad om man plugga till kandidat + evtl. master eller pluggar bara en till högskoleexam? Tänker främst om det på något sätt skiljer sig ifrån varandra och kan påverka en till framtida jobbtillfällen.
Hej,masterprogrammen ligger på Avancerad nivå (till skillnad från de programmen som ligger på grundnivån). På den avancerade nivån fördjupar man sig... Läs hela svaret -
Utbildningsval?
Hej! Jag har som yrkesmål att arbeta med och utveckla det som idag kallas för en artificiell generell intelligens (AGI) och undrar vad som skulle vara de absolut bästa utbildningarna man skulle behöva studera för att ta sig dit. Vill nämligen vara bland de mest...
Hej!Att satsa på en karriär inom utveckling av artificiell generell intelligens (AGI) är både ambitiöst och mycket spännande. För att förbereda dig för en framstående position inom detta... Läs hela svaret -
Hur svårt är det att komma in på ett masterprogram?
Hej, hur svårt brukar det vara att komma in på masternivå på socionomprogrammet?
Hej,urvalskriteriet inför masterprogrammen brukar bestå av det totala antalet godkända högskolepoäng. Det formella kravet inför masterprogrammet är att man har... Läs hela svaret -
hur många masters får man söka?
Hej, jag tar en kandidatexamen nu i vår och ska söka masters till hösten. Hur många masters får man söka i Sverige? Och påverkas det av masters jag söker utomlands?
Hej,det är Antagning.se administrerar anmälan och antagning till Svenska utbildningar på högskolor och universitet (och de "blandar sig inte i" vad du söker utomlands). Vad gäller antal... Läs hela svaret -
väg till software engineer?
Jag går teknik på först året just nu och undrar hur jag kan bli en software engineer, jag vill veta vilken inriktning och individuellt val som är bäst för mig för att få yrken. Jag vill också få rekommendationer på...
Hej,utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Om du ska söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2026, då ska du kunna se ett... Läs hela svaret -
Finns MSc Psychology Conversion i Sverige?
Jag är intresserad av att göra en MSc Psychology Conversion, alltså en 1-2 årig master som ger behörigheten av en BA i psykologi när man pluggat något annat innan. Verkar inte vara så ovanlig i Storbritannien och Irland men finns en motsvarighet i...
Hej,masterprogram är i Sverige 2-åriga; magisterprogram - 1-åriga. Utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras. Du får se utbud av svenska... Läs hela svaret -
Hur fungerar det om man byter från Handels i Göteborg till Stockholm?
Hej! Jag är snart klar med min gymnasiebehörighet och har funderat på att studera ekonomi på universitet. Handelshögskolan i Stockholm har lockat mig då jag har fått intrycket av att det är en mycket attraktiv utbildning i arbetsgivares ögon...
Hej,hur olika arbetsgivare tänker och var de tycker kan vara väldigt olika. Du kanske i framtiden vill jobba utomlands? Eller så kanske du startar eget och blir din egen... Läs hela svaret -
Högskoleingenjör och sen civilingenjör?
Hejsan! Jag har bra betyg och funderar på att gå civilingenjör. Jag har dock inte tillräckligt för att kunna komma in på just den skolan jag kanske drömmer om men kan enkelt läsa till eng 7 på komvux för att få extra meriten. Jag...
Hej,utbud av utbildningar kan förändras. Vilka masterprogram och på vilka lärosäten som kommer bli sökbara om några, t.ex 3 år, är det ingen Idag som kan (garanterat)... Läs hela svaret -
Industriell ekonomi i Umeå sedan master i byggteknik på Chalmers?
Kan man först läsa civilingenjör i industriell ekonomi 3 år i Umeå för att sedan ta en master inom byggteknik på Chalmers(2 år)? Hur går antagningsprocessen till i fall man skulle kunna göra så?
Hej,civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga. Du kan inte bli civilingenjör på 3 år. Men det är kanske möjligt att hoppa av efter 3 år och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga