Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'agronom' (7 st.)

    • Majsan

      Måste jag läsa en växtodlings kandidat på SLU?

      Hej! Jag undrar om jag kan få en agronom examen inom växt och mark genom en biologi kandidat och inte en växtodlings kandidat från SLU? På deras hemsida står det att växtodlingsprogrammet resulterar i en biologi kandidat och därför undrar jag...

      Milla : : Hej, du bör ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges. Du kan också försöka få svar på din fråga... Läs hela svaret
    • Magdalena

      Särskild behörighet???

      Jag vill söka agronom- Husdjur programmet. För att göra det krävs särklid behörighet. • Biologi 2  • Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2  • Kemi 2  • Matematik 4 Mattematiken är jag klar med men naturkunskapen...

      Julia: : Hej Magdalena!det stämmer att naturkunaskap 1 och 2 ej kan likställas med fysik, kemi och biologi.Om du kan förbereda dig genom självstudier eller på annat sätt (med en privat lärare... t.ex)... Läs hela svaret
    • Elin

      Biolog eller Agronom?

      Hej! Jag vet inte om jag ska välja agronomprogrammet eller biologprogrammet. Vad är det för stora skillnader och vad kan man jobba med efter de två olika programmen? Finns säkert massor men kan ni säga några typiska jobb efter programmen så jag vet...

      Mikael: : Hej Elin,yrket Biolog är mycket brett. Att börja jobba och ej läsa mer efter 3 år på biologi-kandidatprogrammet är, dock, inte så vanligt. De flesta läser mer - t.ex masterprogrammen eller... Läs hela svaret
    • Emma

      Jobb liknande agronom?

      Hej! Jag har blivit väldigt intresserad av att läsa agronomprogrammet på SLU. Den utbildningen finns dock endast i Uppsala och kommer inte ha möjlighet att flytta dit till nästa termin (det är då programmet startar, ska gå basår först eftersom jag gått samhälle - samhälle). Jag undrar om det...

      Julia: : Hej Emma! Du frågar om yrken och utbildningar "liknande Agronom". Vill du läsa på högskolenivå? eller kan du tänka dig läsa på till ex. yrkeshögskola?Yrken kan likna varandra på... Läs hela svaret
    • Magdalena

      Vad krävs för att få lärarbehörighet för en agronom med natur?

      Jag har läst agronom och därefter en 1-årig utbildning i pedagogik för naturbrukslärare på Uppsala universitet. Jag har inte jobbat direkt som lärare men som rådgivare och informatör. Nu funderar jag på att byta yrkesbana och söka mig...

      Mikael: : Hej Magdalena; det finns många olika sorters lärare och de har olika behörigheter, alltså det är olika utbildningar som ligger till grund för... Läs hela svaret
    • Evelina

      Plugga till livsmedelsinspektör?

      Hej! Jag skulle vilja plugga till livsmedelsinspektör, jag jobbar som kock nu i ett storkök och har jobbat som kock sen jag tog studenten 2011 ifrån hotell och restaurang programmet. Jag undar vart man kan plugga till det och vad det krävs för poäng osv ?

      Anna: : Hej Evelina, när arbetsgivare vill tillsätta tjänsten som Livsmedelsinspektör >>, skriver de ofta i platsannonsen "För tjänsten krävs miljö- och hälsoskyddsutbildning vid... Läs hela svaret
    • Charlotte

      hur blir jag djurvårdsinspektör?

      Hur går jag tillväga om jag vill bli djurvårdsinspektör? Jag har gymnasiebehörighet, men tyvärr inte högre än Matte B. Matte är en svaghet för mig och jag känner att jag inte kommer att klara några högre kurser. utbildningen till agronom verkar perfekt- dock har jag inte behörighet, och...

      Milla : : Hej Charlotte! Det är den här utbildningen http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/etologi-djurskydd/ du skulle behöva gå men den kräver Matematik 4 för behörighet. Jag har några förslag på utbildningar men det är... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga