Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka till yrkeshögskola' (6 st.)
-
Frågor om Logistiker ?
Jag har tänkt att söka till yrkeshögskolan logistiker utbildning. Det finns flera olika utbildningsanordnare och alla de utbildningar har ungefär samma yrkestitel men kursinnehållet varierade, såg lite annorlunda ut eller aa det skiljer sig, trots att det heter...
Hej Linda!Yrket Logistiker och liknande yrken som Affärslogistiker, E-Handelslogistiker och Speditör m.fl, är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att man kan inom de yrken jobba med diverse olika utbildningar. Man kan... Läs hela svaret -
Hoppat av högskola sista året för att byta till YH, är det värt?
Hej! Jag hoppade tidigare i vår av mitt högskoleprogram p.g.a. depression efter distansstudier och rester i bagaget. Jag har läst på om yrkeshögskola nu på senare tid och insett att det är mer lämpligt för mig då jag föredrar...
Hej Axel!Du ställer några frågor, bl.a frågar du "Är nyexaminerade studenter från yrkeshögskolor lika attraktiva på arbetsmarknaden som de... Läs hela svaret -
Arbetslivtrött?
Hej! Kom till Sverige 2015 och sedan det har jag bara jobbat för att komma in på svensk arbetsmarknaden. Men samtidigt har jag också pluggat till vård och omsorg och fick min gymnasieexamen från komvux. Tänkte läsa till datavetenskap eller om...
Hej Dan,om du vill studera för att lättast få jobb efter avslutade studier, rekommenderar jag att du tittar närmare på utbildningar som erbjuds inom Yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar hittar... Läs hela svaret -
svårt att få arbetsintyg vad göra?
hej, jag har en deltagare i ett projekt - en ungdom som söker till yrkshögskola och där kräver de även Arbetsintyg från förra arbetsplatser. Deltagaren har haft många olika korta anställningar, många av dem timmar vid behov och minns inte ens alla de olika arbetsplatser. När hen ansökte fick hen...
Hej, mitt förslag är att din deltagare bör ta kontakt med just den yrkeshögskoleutbildningen (med kontaktperson där) och förklara situationen. Hen kan också försöka få... Läs hela svaret -
söka till Yrkeshögskola trots ett högkoleförbredande gymnasieprogram?
Hej! Jag går just nu på sista året teknik samhällsbyggande och miljö, jag skulle vilja och känner för att går på en yrkeshögskola utbildning nästa år Markingenjör, eller byggnadsingenjör till exempel. är det möjligt att går in på en yrkeshögskola trots att man går på ett högskoleförberedande...
Hej Kader, du är intresserad av ykeshögskola och närmare bestämt av YH utbildningar Markingenjör>> ( som bland annat kräver 18 månaders... Läs hela svaret -
Måste jag läsa upp alla poäng?
Hej, jag misslyckades med 6st 100p kurser i gymnasiet och nu hade jag tänkt att läsa upp dem. Frågan är, måste jag läsa upp alla poäng för att få yrkeshögskolebehörighet? Och måste jag läsa upp de kurser jag misslyckades i eller kan jag välja andra? Till exempel istället för att läsa upp...
Hej Linus! Behörighet till Yrkeshögskola är http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/behoerighet gymnasieexamen från valfritt gymnasieprogram på gymnasiet eller Examensbevis från Komvux. Till yrkeshögskola kan du även... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga