Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'icke-reglerade yrken' (107 st.)
-
från lärare till bibliotikarie/arkivarie?
Hej! Jag är en gymnasielärare men har på sistone blivit intresserad av att jobba som bibliotikarie alternativt arkivarie. Jag har kollat litegrann på utbildningar och de alla är minst tre år långa. Min utbildning som gymnasielärare var fem år...
Hej,alla kan söka jobb som bibliotekarie eller som arkivarie; detta för att de yrken är i Sverige icke-reglerade (arbetsgivare får fritt bedöma vem de anställer, med vilken utbildning).... Läs hela svaret -
global politisk ekonomi eller socialantropologi?
Hej Jag har sökt till kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv samt kandidatprogram i socialantropologi vid Stockholms universitet Jag har läst på lite men kan inte riktigt hitta vad man kan bli efter respektive utbildningar, vet ni?
Hej!Både kandidatprogrammet i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv och kandidatprogrammet i socialantropologi vid Stockholms universitet öppnar dörrar till olika... Läs hela svaret -
Kan man bli företagsekonom utan ma3?
Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....
Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret -
Karriärutveckling efter 45?
Jag har jobbat i musikbranschen som frilans i 25 år och är nu drygt 45 år gammal. Väldigt varierat jobb inom alla delar av branschen, mest på scenen. Det har gått väldigt bra men nu känner jag att jag vill vidare. Jag är intresserad av att...
Hejsan,de yrken/jobben som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får anställa vem de själva tycker passar, med eller utan vilken utbildning som helst; det gör... Läs hela svaret -
Vilka jobb efter samanalys?
Hej! Jag undrar vad man specifikt kan jobba som med samhällsanalys examen? Jag vill i framtiden arbeta som handläggare/utredare/administratör/rekrytering/lön/hr/redovisning/juridik/chef/ m.m. hos exempel...
Hej!En examen i samhällsanalys kan öppna upp olika karriärmöjligheter inom offentlig förvaltning, privata företag, ideella organisationer och konsultföretag. Här är några exempel... Läs hela svaret -
Finns det goda arbetsmöjligheter efter Politices Kandidat?
Hej, är väldigt politik- och samhällsintresserad och kommer troligen söka till politices kandidat till höst, men när jag sökt runt på internet så säger många att det är väldigt svårt att hitta arbete efter utbildningen,...
Hej!Så länge det ej erbjuds jobbgaranti kan man gå arbetslös efter, i princip, vilken utbildning som helst. Jag vill börja svara med att råda dig ta kontakt med... Läs hela svaret -
Skiljer dessa utbildningar sig i arbetslivet?
Jag velar mellan samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Båda är inom samhällsvetenskapen. Hur skiljer de sig på arbetsmarknaden? Kan man exempel få samma typ av utredare, handläggare, administratör jobb eller skiljer de sig på den...
Hej,min uppfattning är att man kan få samma typ av jobb som utredare, handläggare, administratör och "liknande" kontorsjobb efter båda utbildningar. Yrken inom de områden... Läs hela svaret -
Fråga om Ux design o framtiden?
Hejsan! Jag har fått upp ögonen för att plugga Ux design då det verkar vara ett framtidsjobb. Håller på att jämföra utbildningar just nu och fundera lite på vad jag ska välja. Kollar in en utbildning i Karlstad inom Ux design på...
Hejsan,utbildning till webmaster i Vimmerby är en högskoleutbildning (alltså söker du den via www.antagning.se) och utbildning till UX-designer på Change Maker är en... Läs hela svaret -
Byte yrke med socionomutbildning?
Hej! Jag är utbildad socionom och har arbetat som socialsekreterare och kurator i några år på olika arbetsplatser. Jag har insett att branschens arbetsvillkor med bland annat ständigt hög arbetsbelastning, stress, hög personalomsättning, dålig...
Hej,tråkigt att du inte trivs på din nuvarande arbetsplats. I din fråga nämner du bland annat yrket Arbetsterapeut - jag kan ta det yrket som exempel; arbetsterapeut är i Sverige ett yrke som... Läs hela svaret -
Studera HR utomlands?
Hej! Jag är en socionom student som snart ska ta examen. Efter examen har jag funderat på att vidarutbilda mig inom HR och detta är något jag gärna hade velat göra utomalnds (helst inom EU). Jag undrar då vad som hade varit bäst för mig, att...
Hej,jag undrar om du vill jobba inom HR i Sverige eller utomlands? I Sverige gäller följande: HR-jobben/yrken är icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer, med... Läs hela svaret -
Biståndshandläggare/utredare/handläggare?
Hej! Jag har läst ett beteendevetenskapligt program på 180 hp på Högskolan i Skövde som heter ”Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi”. Just nu söker jag jobb förhoppningsvis inför hösten och om jag inte får...
Hej!genom sommarkurserna på högskolor och universitet, i Sverige, får man läsa som max 22.5 högskolepoäng (på en sommar) och du får med det 180 + 22.5 hp (som max)...... Läs hela svaret -
Vilka IT program utbildningar på distans finns det?
Hej! Jag skulle vilja påbörja en IT program utbildning på distans nu i år. Jag har inga tidigare förkunskaper inom IT; jag har sett att de flesta IT programmen kräver förkunskapen programmering eller datorteknik vilket jag inte har. Dessutom kommer jag...
Hej,jag börjar med att svara ang. SYV-utbildningar. SYV utbildas i Sverige på SYV-programmen som är högskole-universitetsprogram på 3 år på heltid, på ngt annat... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning vs Statsvetarprogrammet?
Hej! Min fråga är vad skillnaden är på kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och statsvetarprogrammet? Vad jag har läst så verkar man kunna arbeta med liknande arbetsuppgifter efter examen, stämmer det? Känner att jag är intresserad av...
Hej,yrken Utredare på FK och Utredare på Skatteverket är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är helt upp till en arbetsgivare att välja med vilken utbildning de... Läs hela svaret -
Nån bra YH utbildning inom HR?
Hej, Jag vill skaffa mig en bred kunskap inom området HR/Personalvetare för att kunna jobba ett tag med olika operativa frågor och kanske sen specialisera mig inom HR. Är utbildad marknadsekonom och jobbat i många år som produktionsledare på en inhouse...
Hejsan,yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade; det är alltså upp till varje arbetsgivare med vilken utbildning de anställer. Allmänt, så brukar arbetsgivare efterfråga mycket goda... Läs hela svaret -
Vilka valmöjligheter finns för mig?
Hej! Jag är och arbetar som gymnasielärare i språkämnen och är även utbildad facköversättare. Jag får inte de utmaningar jag behöver i mitt nuvarande jobb. Vilka valmöjligheter har jag? Jag vill inte bli högstadielärare och...
Hej!jag undrar om du kan tänka dig söka Rektorstjänsterna; som rektor/skolledare får man högre lön än vad lärare brukar ha och man får läsa rektorsprogrammet samtidigt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga