Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'konkurrens om en högskoleplats' (5 st.)
-
Olika svar för att räkna ut betygsnitt?
Hej! Jag frågade er förut om hur man skulle räkna sitt betygsnitt och fick svar av er att för varje betyg höjs det 0.1 ex B till A i en 100 p kurs men det blev inte rätt.. hade 18.94 och höjde ett betyg i en 100p kurs från C till A vilket jag troddd...
Hej Julia,du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör de som jobbar med antagning till högskoleutbildningar (det du eller vi räknar fram kommer ändå... Läs hela svaret -
Tar högskolor hänsyn till sämre betyg om man haft/har en depression?
Jag råkar för tillfället fått en måttlig depression och min studiemotivation är tyvärr inte den bästa, vilket gör att jag oroar mig för mina studieresultat väldigt mycket. Det jag undrar är, som rubriken lyder, om högskolor...
Hej Elias, till de svenska högskoleutbildningar konkurrerar man i betygsgrupper med Meritvärde (summan av jämförelsetalet + ev. meritpoängen) - alltså... Läs hela svaret -
Kompletteringsgrupp i urval?
Hej! Eftersom jag ska läsa en kurs under hösten och komplettera med så jag kan söka in till VT18 till universitet så hamnar jag ju i en kompletteringsgrupp i urvalet. Läste på en hemsida att det är viktigt att ha bra betyg ifrån "början" och ångrar idag att jag inte läste denna kursen på...
Hej Josefin, om du UTAN DEN DÄR KURSEN som du ska läsa nu, inte är Behörig, då kan du inte prövas i BI, direktgruppen, och det gäller, oavsett vilken termin - vårterminen eller... Läs hela svaret -
Påverkar idrottsbetyget mycket?
Hej, jag har idag ett E/D i idrott och är osäker på hur jag ska få upp betyget. Kommer idrottsbetyget påverka mina framtida studier? Alltså drar de ner mina andra betyg?
Hej Jonna, skiIInaden (i betygsvärde) meIIan betyget E och F är Iika som meIIan betyget E och A, dvs det viktigaste är att få E (och inte F), då är "HaIva sIaget vinnet", kan man säga. Kan... Läs hela svaret -
Antagninspoäng?
Hej Jag jag letat efter många yrken på internet där jag vill se vad Antagninspoängen är. Jag kunde inte hitta alla skulle ni kunna hjälpa mig för att se vad Antagninspoängen är för vissa yrken? Det kanske finns en hemsida?
Hejsan! Jag undrar om du menar Betygspoäng till olika gymnasieprogram? eller om du menar eftergymnasiala studier - och antagningsgräns till olika utbildningar på högskola, yrkeshögskola, folkhögskola? Jag måste be dig förklara lite mer... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga