Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'introduktionsprogrammet' (33 st.)

    • Banan

      Börja på andra läsåret efter introduktionsprogrammet?

      Så jag ska gå in i introduktionsprogrammet och jag undrar efter det har gått ett termin kan jag börja på den andra då? (alltså andra terminen på läsåret) för jag vill inte börja sent, och jag vet inte om det är...

      Milla : : Hejsan,du uppger tyvärr inte VILKET Introduktionsprogram du ska börja på. Det finns i dagens läge fyra olika introduktionsprogram. Av de fyra IM, introduktionsprogram så... Läs hela svaret
    • Andromeda

      internatskola med introduktionsprogramen?

      Hej! Jag har en son som går i 9an nu. Har går på studiecentrum och kommer att behöva gå på IM efter det. IM som finns i Sundsvall är ej inriktad mot Naturvetenskap ( han brinner för Matte och fysik) och IM i området är ikke anpassad. Han...

      Milla : : Hej, en svår fråga att svara på. Svårigheterna är flera: för det första, så är det så att IM_eleverna "hanteras" av den kommunen där de... Läs hela svaret
    • SYV

      IM preliminär ansökan?

      Kan man komma in på ett introduktionsprogram i den preliminära ansökan? Det är kanske olika i olika delar av landet? Tacksam för svar!

      Mikael: : Det kan vara olika i olika delar av Sverige men det spelar egentligen ingen roll på vilka utbildningar elever kommer in i preliminär antagning för att antagning kommer helt och hållet göras om när elever får sina slutbetyg från grundskolan.
    • SYV

      Läsa ikapp på IMV?

      Om man går programinriktat val läser man ju i den "vanliga" klassen och läser ikapp det man saknar för behörighet vid sidan av. Får man undervisning/handledning i dessa vid-sidan-av-ämnen eller måste man klara det på egen hand? Om man...

      Mikael: : Hej Lovisa! Tanken är att eleven som läser ikapp får hjälp, antingen av en speciallärare eller av en vanlig ämneslärare men i en liten grupp eller individuellt men hur det i praktiken blir är olika... Läs hela svaret
    • Sara

      Hamnar jag i BI eller BII?

      Hej! När jag kom till Sverige tvingades jag läsa grundskoleämnen i gymnasiet inom s.k introduktionsprogram under 2 år. Under dessa två år läste jag bara matte 1c och modersmål 1 som gymnasieämnen. Efter dessa år fyllde jag 20 och...

      Julia: : Hej Sara!Om du får gymnasieexamen (dokumentet heter Examensbevis) från gymnasial vuxenutbildning (komvux) där minst 2/3 av gymnasiepoängen är från vuxenutbildningen då prövas man i BI,... Läs hela svaret
    • Kvinna

      20 år och inte behörig till nationellt program?

      Hej, Om man går ett intruduktionsprogram i Åk1 idag och blev 20 år för en månad sedan och inte blir behörig till ett nationellt program till åk2 nu till ht 2021, får man gå kvar på gymnasiet då? Saknar 2 grundskoleämne i...

      Liselotte: : Hejsan!Huvudregeln är den att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, så "hör" man i stället för gymnasiet - till Komvux. Kurser på... Läs hela svaret
    • Fatima

      Måste man klara av nians matte för att gå in i nåt program?

      Hej, jag har en ganska lång fråga angående min bror därför ska jag börja med att ge en kort insikt om det han gick igenom så att ni förstår frågan bättre. Min bror är nu 17 år gammal, när han gick ut nian så hade han fått ett F på matten därför började han gå på ett introduktionsprogram när han...

      Anna: : Hej, den bästa hjälpen vore att få fram Varför din bror inte får godkänt betyg i matematik grund. Kanske har han dyskalkyli (svårighet att hantera siffror)? I... Läs hela svaret
    • barbareata

      Vad är programinriktat val eller introduktionsval?

      Asså jag har hört att introduktionsprogram är som att gå om 9:an fast i gymnasium betyder det att man går i 9:an fast i en gymnasium eller? skulle nån kunna förklara åt mig

      Julia: : Nej, det stämmer inte att IM: introduktionsprogrammen skulle vara "som om gå om nian".På gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY - kan du läsa om den nya utbildningen (som finns... Läs hela svaret
    • emma

      Individuella programme?

      Hej! Jag är en tjej som ska söka in till individuella programmet för att jag inte har godkänt i ämnena pågrund av att jag varit borta från skolan en del. Min fråga är, går man IV ett år och sedan börjar man 1an i gymnasiet efter...

      Mikael: : Hej Emma,Teknikum i Växjö erbjuder, enligt våra uppgifter 3 olika IM-program. Individuellt alternativ (IMA) brukar ej vara sökbart för eleverna utan kurator-rektor-speciallärare "placerar" eleverna... Läs hela svaret
    • Olle

      Hur ska jag göra?

      Hej, jag går mitt sista år på gymnasiet, introduktionsprogrammet jag har betyg i svenska, matte och engelska och sedan 5 andra ämnen. Jag vill verkligen söka till det estetiska programmet, men känner att det inte kommer gå då jag endast har betyg i 5 ämnen och för att söka där jag vill gå...

      Anna: : Hej Olle,Preparantutbildningen finns inte längre. Inom IM finns det numera PROGRAMINRIKTAT VAL - som i praktiken innebär att obehöriga kan tas in på de "vanliga" nationella programmen, men varje gymnasieskola... Läs hela svaret
    • Trang

      Språk introduktion?

      Hej! Jag har fråga e som jag har bott i Sverige på 10 månader. Jag tror att min svenska e inte bra så jag vill ha Språkintroduktion nästa år, kan jag? Vad behöver jag om jag vill gå till Språkintroduktion? Och kan jag använda min vietnams betyg när jag gå till nationella program? Jag har också...

      Anna: : Hejsan, Trang!Du får gärna ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på din skola.För ge rätt svar på vilken utbildning som passar just dig, måste man veta väldigt mycket om din situation,... Läs hela svaret
    • Linnea

      Gått klart introduktionsprogrammet och inte fått behörighet?

      Hej, Gick i våras ut introduktionsprogrammet med mål på att börja gymnasiet men fick inte betyg i matte. Nu när jag fyller 20 nästa år är denna termin min sista chans att gå gymnasiet. Hur ska jag gå till väga för att komma in...

      Julia: : Hej Linnea; från hösten 2019 finns ett nytt gymnasieprogram - programinriktat val. Om du har godkända betyg från grundskola i många ämnen, bl.a i svenska men ej i... Läs hela svaret
    • Louise

      Introduktionsprogram- skillnaden?

      Hej! Vad är egentligen skillnaden mellan programinriktat val och yrkesintroduktion? Kan en elev läsa gymnasiekurser med den "vanliga" klassen som har kommit in på ett nationellt program i de båda introduktionsprogrammen eller går de i en enskild grupp där alla läser upp sina...

      Daniel: : Hej Louise, programinriktat val är en alldeles ny utibildning som ska starta till hösten 2019; exakt hur det kommer att se ut med den är ännu oklart. Tanken är dock att eleverna ska läsa ihop med... Läs hela svaret
    • My

      Ansökan till gymnasiet i 9an, F i matematik höstterminen?

      Jag har för tillfället ett F i matte från höstterminens betyg, kan jag ändå söka in till de nationella programmen som man ska göra i Februari någon gång om jag kommer att få godkänt (ett E) i det till vårterminen? Eller hur funkar det egentligen? Behöver jag söka om igen när jag fått godkänt...

      Anna: : Hej My;det är de betygen i ämnena som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från grundskolan, som gäller som underlag för gymnasieantagning.Jag vill dock råda dig att... Läs hela svaret
    • mell

      Introduktionsprogram ansökning antagen?

      Hej, Jag har en fråga ang introduktionsprogram. 1. Har eleven alltid rätt att söka ett introduktionsprogram och bli antagen på ett introduktionsprogram på en friskola, även om det finns i hemkommunen? Vem beslutar? Är det friskolan? Är det olika regler beroende på vilket...

      Julia: : Elever rätt tyvärr inte rätt att bli antagen på ett introduktionsprogram på en friskola, och speciellt om det finns i hemkommunen... men hemkommunen kan godkänna ansökan (här... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga