Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'språk' (132 st.)
-
Skillnad på mänskliga rättigheter/freds- och utvecklingsstudier?
Jag undrade över skillnaderna mellan dessa program? Är skillnaden stor, och ser jobbmarknaden densamma? Jag är intresserad över att jobba internationellt inom en välgörenhetsorganisation. Om universitet är relevant, tänkte jag uppsala för freds-...
Hej,om du vill jämföra två program inom högskola-universitet, då råder jag dig att jämföra vilka kurser som ingår i programmet. Se också... Läs hela svaret -
Utbildning efter SFI?
Hej! Jag är en kvinna som har en kandidatexamen i mitt hemland som jurist och advokat och har redigerat det och översatt det. Här i Sverige är det lång väg tills man läser på högskolan det man tycker om. Min fråga är om ni kan...
Hej,när man är "klar med SFI" förväntas man ha kunskaper i svenska som andraspråk motsvarande ungefär årskurs 6 i grundskolan (det är på ett ungefär den nivån i... Läs hela svaret -
Kommer jag få 2,5 i merit?
Hej, jag undrar om jag kommer få mina 2,5 merit poäng med tanke på hur min studieplan ser ut. De meritgivande kurserna som jag har läst är Arabiska 3-4, Franska 3-4 samt Engelska 7. Just nu ser min studieplan ut så här: Jag har Arabiska 3 tillsammans med en kurs som inte ger merit som...
Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Godkänt betyg i moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng och i moderna språk 4 en hel, alltså 1.0 meritpoäng. Max antal meritpoäng för... Läs hela svaret -
Jobbmöjligheter efter kandidatexamen i italienska eller spanska?
Hej! Jag funderar på att ta en kandidatexamen i italienska eller spanska, och jag undrar hur begränsade mina jobbmöjligheter är efter examen med dessa språk? Blir jag tvungen att jobba som översättare eller språklärare i språken (yrken som inte känns intressanta), eller är det möjligt att ha...
Hejsan,Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilka... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska jag ha som "utökade kurser"?
Hej! Jag har läst Moderna språk Arabiska 1,2,3 & 4 och fick A i alla samt moderna språk Franska 1 & 2 där jag fick A och B. Jag kommer därmed ha franskan som "utökade kurser" men jag undrar hur jag ska göra med mina arabiska kurser. Är det bäst att: 1. Ha arabiska 1 & 2 i min studieplan och...
Hej Bayan,skolverkets rekommendation är att gymnasieskolorna utfärdar examensbevis enligt den individuella studieplanen. I din individuella studieplan bör det på förhand, innan en kurs... Läs hela svaret -
Vilken utbildning krävs för arbete med kreativt skrivande?
Hej! Jag ska välja utbildning nu i vår och har ett stort intresse för kreativt skrivande som jag gärna skulle vilja jobba med i framtiden. Med "kreativt skrivande" menar jag skrivandet av krönikor, reportage, dikter, noveller, osv. Jag funderar på att läsa språk på universitetet, men är...
Hej!Du skriver om att du vill jobba med skrivandet av krönikor, reportage, dikter, noveller, osv. Titta gärna på följande yrkespresentationer:Krönikör, och... Läs hela svaret -
Kan jag bli sociologilärare och franska lärare?
Hej jag undrar om hur man ska gå till väga för att bli ämneslärare och undervisa ämnen som är helt olika från varandra, gäller de enbart att läsa enskilda kurser på högskola och sedan komplettera med KPU, eller vad kan man...
Hejsan,läs gärna information om Utbildning i yrkespresentationen Sociologilärare. Att gå via KPU, alltså läsa 120 respektive 90 högskolepoäng i sina blivande... Läs hela svaret -
Juvenes Translatores vad gäller, vem får anmäla sig?
Hej! jag undrar om vilken elev som helst får anmäla sig till översättningstävlingen Juvenes Translatores eller hur går det till? Tusen tack för så detaljerad information som möjligt! My SYV :)
Hej My!Juvenes Translatores - är årlig EU-översättningstävling för ungdomar som det året de tävlar fyller 17 år.Tävlngen Juvenes Translatores som... Läs hela svaret -
Vilka är språkyrken?
Hejsan, jag är intresserad av språk och därför undrar vilka de olika språk-yrken i Sverige är. Blir tacksam för så många exempel på yrken som möjligt! J.
Hej Jelena!Börja gärna med att kika på framtid.se/yrke/språkyrkenoch du kan t.ex börja med att titta på Språkkonsult (inom språkyrken). Det är annars svårt att dra en... Läs hela svaret -
byta ut gamla modernasråk mot nytt moderntspråk på komvux?
om man har fått ett betyg i modernaspråk 4 men vill läsa ett annat språk på komvux kan man byta ut det gamla betyget mot det nya?
Nej, inte i examensbeviset.Om du har ett examensbevis där t.ex kursen Spanska 4 ingår, då måste du få betyget i just Spanska 4 som är högre och då... Läs hela svaret -
Får man bedöma läxor?
0 Poäng Alva 15 år 4 minuter sedan Hej! Jag går sista året (9:an) och har spanska. Min lärare ger ofta mycket läxor och ganska svåra. Han använder flera gånger uppgifter på gymnasienivå vilket många såklart tycker...
Hej!Betygssättning (på vilka grunder betygen sätts) ligger utanför SYV-ens kompetens. Det är lärarens kompetens att veta hur man sätter betyg. Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst,... Läs hela svaret -
Vilken skola ska jag välja?
Hej! Jag är en tjej som är intresserad av teater och vill jobba med texter för teater i framtiden. Jag vet att det finns humanistiska inriktning språk och estetiska inriktning teater. Båda passar mig för jag är intresserad både av teater och...
Hejsan!Fundera på att i första hand söka till inriktning Teater på estetiska programmet och i andra hand till inriktning Språk på HU.Inriktning Teater erbjuds i Sverige på cirka 50 gymnasieskolor. Se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES-teater -
Måste jag läsa extra som inte är på schemat?
Hej! Jag läser kinesiska andra året, och det gick inte bra förra året. Jag gick på resurslektioner, men det hjälpte inte. Min lärare vill att jag ska gå på dem igen när jag har rast en dag i veckan i år, men måste jag det?...
Hej,att läsa kinesiska på gymnasiet är inte så vanligt. Och man kan läsa kinesiska som modersmål eller som modernt språk. Jag vet inte om vilken kurs du läser - kanske... Läs hela svaret -
Kan man veta i förhand?
Hej, jag skulle gärna vilja läsa kinesiska på gymnasiet och har redan fått hjälp med vilka skolor i Stockholms området som för tillfället erbjuder att man kan läsa kinesiska. En av dem skolorna är Kungsholmens gymnasium. Där kan man läsa kinesiska om man går humanistisk inriktning språk. Men det...
Hej Ellen,du ställer en mycket viktig men svår fråga.Det är många olika "detaljer" som måste "klaffa" för att det ska bli möjligt att läsa ett ovanligt språk på gymnasiet.... Läs hela svaret -
Kurser på högskola/universitet?
Hej! Jag går just nu i 9:an och kommer snart behöva göra ett val för vilken linje och inriktning som jag vill läsa på gymnasiet. Jag vill försöka välja en linje som kommer vara bäst för mig sen när jag ska plugga vidare på universitet/högskola. Är öppen för att läsa det mesta, men det jag vet...
Hej Ellen,på högskolenivå i Sverige finns det kurser och så finns det Program.Program är utbildningar som är sammansatta av flera kurser. Utbud av utbildningar förändras. Vilka kurser... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga