Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'jobb för socionom' (5 st.)

    • Harri

      Socionom utan att jobba med människor?

      Vilka yrkesval har man som socionom som inte är människobehandlande? Jag har jobbat som handläggare inom myndighet ett tag nu, men känner inte att det är hållbart och att jag är på gränsen till utmattning. Det administrativa arbetet som att...

      Milla : : Hej,jag gissar på att du kanske redan har socionomexamen men du skriver inte direkt om det, så det kanske är så att din situation är annorlunda och om du funderar på att söka till... Läs hela svaret
    • elev

      Vad kan jag jobba som om jag utbildar mig till socionom?

      Hej! Jag har funderat lite på socionom linjen. Jag gillar samhällsämnen i skolan och känner att denna linjen verkar vara den närmsta tillgängliga linjen som liknar det jag gillar mest. Men dock så har jag läst att man brukar jobba med tex missbrukare...

      Anna: : Hej, kika gärna på information i presentationen Socionomyrken. Det finns också ett antal yrken där man kan få jobb med en 3-årig högskoleutbildning inom... Läs hela svaret
    • Robert

      Finns det arbetsmöjligheter i Sverige med finsk socionomexamen?

      Studerar till socionom (YH) på en svenskspråkig högskola i Finland. Hurdana är arbetsmöjligheterna med en sådan examen i Sverige? Vad är man kvalificerad att arbeta som/med? Kan man arbeta som t.ex. skolkurator? Ni får gärna också nämna vart jag kan vända mig för att få svar på mer specifika...

      Julia: : Hej Robert! Vänd dig gärna till UHR; Universitets- och högskolerådet, för bedömning av utländsk utbildning: se information på... Läs hela svaret
    • Ellen

      Jobb familjehem=barnhem??

      Hej! Vad jag har förstått så har barnhem avvecklats i Sverige, men är ett familjehem ett liknande boende? Om inte, HVB hem i landet finns det bara för ensamkommande, missbruk, självskadebeteende eller finns det för föräldralösa barn? Eller är det vanliga att det hamnar i fosterhem direkt? Är...

      Daniel: : Hej Ellen,kika ex. på "yrke" familjehemsförälder >> - det är vanliga familjer som mot viss ersättning tar emot barn som är i behov av att bo i en familj; det finns olika typer av... Läs hela svaret
    • Tanya

      Vidareutbilda mig till efter socionomexamen?

      Hej! Jag går just nu tredje året på HT-linjen. Jag har dock fått insikt om att jag inte alls vill jobba inom detta, men tänkte ändå ta studenten och göra klart allt. Tänkte läsa samhällskunskap 1a2 så jag blir behörig till att söka socionom (läser redan matte 2 utökat). Har sett att man kan...

      Anna: : Hej Tanya! Det finns många olika möjligheter att vidareutbilda sig efter Socionomprogrammet. T.ex. http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=SW2210 Var i landet vill du studera? Någon/några... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga