Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'alternativ antagning' (8 st.)
-
Är det kört att komma in på läkarprogrammet nu?
Hej, jag tog studenten från ekonomiprogrammet i somras och har sedan dess jobbat. Jag har sedan en tid tillbaka intresserat mig mycket för yrket läkare och har kommit fram till att det är läkare jag vill bli i framtiden. Problemet är att jag gick ut med för...
Hej Julia!Det viktigaste är att du blir BEHÖRIG. Obehöriga deltar inte i konkurrensen till platserna på svenska utbildningar på högskolenivå. För att höja dina... Läs hela svaret -
HHS vill ha en individuell studieplan för IB, vad är detta?
Jag ska ansöka till Handelshögskolan i Stockholm på alternativt urval. De vill ha en individuell studieplan (även kallat transcript). Vad är detta? Jag går på IB och har därmed inte fått mina betyg, utan endast Pre-IB betyg.
Hej Isabelle, HHS är en privat högskola och har lite annorlunda krav på sökande; de lyder inte under de "vanliga allmänna" regler, t.ex erkänner inte HHS några... Läs hela svaret -
Vad kan man bli inom naturvetenskapsprogrammet?
Hej! Jag går i trean på gymnasiet och har inte bestämt vad jag ska bli i framtiden. Jag har alltid drömt om att bli läkare sedan jag var liten. Men nu tror jag inte att jag kan komma in på läkarprogrammet med det betygen jag har. Så nu undrar jag om vad man kan bli inom...
Hej Sara, tyvärr kan man inte byta från Apotekare till läkarprogrammet, utan man måste komma in på läkarprogrammet på "vanligt sätt" (även om man tidigare har... Läs hela svaret -
Kan en apotekare studera till läkare?
Hej! Undrar om det är möjligt att en apotekare läsa till läkare ?
Hej Adrian! I Sverige är Apotekare>> och Läkare>> två olika yrken och det är två olika utbildningar som leder till de yrken. Det är inte förbjudet att ha två olika... Läs hela svaret -
Tror ni att det går?
Hej! tror ni att jag skulle komma in på läkarutbildningen när jag har dessa betyg. 5 vg, 26 mvg, 3A, 1B och 1C. Mvh
Omöjligt att svara på då vi inte vet vad dina konkurrenter har för betyg men vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig! -
BIex försvinner - Hur påverkas antagningsgränserna?
Hej! Nu vet jag att detta är en fråga som inte har något objektivt svar men hur tror ni att antagningsgränserna kommer att ändras när BIex slås ihop med BI? Kommer antagningsgränserna att öka en aning eller minskas? Sedan har jag en till fundering - den nuvarande kvoten BII ingår båda...
Hej Keyser! BII är Kompletteringsgruppen. Det är endast de som efter gymnasiet har läst kurser för behörighet eller för att höja sitt Meritvärde som prövas i den... Läs hela svaret -
Kan jag få merit på yrkehögskolepoäng?
Hej Jag har läst klart naturventenskapsprogrammet och min slutresultat är bara E och max D inget högre än så men efter gymnasiet sökte jag yrkehögskola och läste Elektronikingenjör men avslutade mitt i, nu vill jag börja högskola och plugga Energiingenjörsprogrammet i mdh men vet inte om jag...
Hej Anab! Högskola & Yrkeshögskola är två olika utbildningsformer och poängen översätts inte mellan dem, tyvärr. Du söker till högskola på dina gymnasiala... Läs hela svaret -
Komma in på läkarlinje med hjälp av högskoleprovet?
Hej, jag har precis börjat andra terminen i åk 2 på naturprogrammet. Min dröm är att bli läkare, men är rädd att inte mina betyg ska räcka. Jag gör mitt bästa men lyckas ändå inte få A i alla ämnen. Är det möjligt att komma in på läkarlinjen om man i stället får bra på högskoleprovet? Har...
Hej, Emma! Jo, det är fullt möjligt att komma in på Läkarutbildningen i HP-urvalsgruppen. Dock måste man under alla omståndigheter blir behörig,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga