Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'grupparbete' (7 st.)
-
Gymnasiearbete?
Hej! Ska påbörja mitt sista år i gymnasiet nästa termin, och undrar därmed om det går att relatera pskyisk ohälsa till det naturvetenskapliga programmet på något sätt?, tycker det är ett stort och viktigt ämne som ska talas om
Hej,du föreslår temat och frågeställningar som du vill ha i ditt gymnasiearbete till din handledare för gymnasiearbete på din skola. Om hen godkänner temat och frågeställningarna, kan du... Läs hela svaret -
Kan man skriva om samma ämne på gymnasiearbetet?
Jag ska precis börja skriva på gymnasiearbetet och har för några veckor sedan kommit på en idé. Dock så säger nu en klasskompis att det var hennes idé och att hon ska skriva om den även fast jag vet att hon fick idén från...
Hej,mitt råd till dig blir att du pratar om det med din handledare på skolan (alltså med din handledare för gymnasiearbete). Det är, allmänt sett, inte förbjudet att t o m... Läs hela svaret -
Hur får jag bra betyg i UF företagande?
Hej! Jag går entreprenörskap som i-val. Hamnade i en grupp med flera jag inte klickar med och känner mig inte nöjd med gruppens prestationer. Hänger allt på affärsplan osv som gruppen skickat in, eller kan jag få högt betyg på ett annat...
Hej Ella,jag vill råda dig prata med din lärare i den kursen där UF-företagande ingår, alltså med den läraren som kommer sätta betyg. Säg till läraren att du... Läs hela svaret -
Måste man delta i grupparbeten vid funktionsnedsättning?
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen?
Hej. Jag klarar inte gymnasiet... har endast 450 poäng. Vad kan jag göra? Vill inte vara arbetslös resten av mitt liv, står nästan överallt att man inte kan komma någonstans utan gymnasieexamen. Jag känner mig otroligt värdelös och uppgiven....
Hej Nora,det är mycket svårt att ge allmänna råd i den situationen som du befinner dig i. Tips jag kan ge är att du pratar med SYV på komvux, med arbetsförmedlingens personal och ser vilka jobb man kan... Läs hela svaret -
Högskoleutbildning utan grupparbete?
Hej! jag har precis påbörjat en högskoleutbildning där vi nu har haft ett grupparbete.. Det gick inte så bra för mig då det var en stor grupp och då jag normalt sett inte fungerar bra i större grupper (små grupper känns inte bra...
Hej N, jag vill ge dig råd att gå prata med kurator på din högskola, snarast möjligt. Om du inte hittar kurator, prata med en studievägledare eller med programansvarig på din... Läs hela svaret -
Är det mycket grupparbeten i kurserna ljud och grafisk kommunikation?
Är det mycket grupparbeten i kurserna ljud 1 och grafisk kommunikation?
Hej Eli! Tyvärr så kan vi inte svara på din fråga. Det är ganska mycket upp till en lärare - om hen lägger in grupparbeten i kurserna. Det kan vara... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga