Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kontakter' (8 st.)
-
Digital marknadsföring i framtiden prognos?
Hej Hur kommer prognosen att se ut för digital marknadsföring i framtiden? Kommer det enkelt att få jobb efter en utbildning på yrkeshögskolan? Konkurrerar man med andra som har examen från universitet? Jag har tänkt gå en digital och...
Hej, Digital marknadsförare är snarare ett samlings-begrepp än ett enskilt yrke. yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav eller i alla inga... Läs hela svaret -
Måste man läsa mode för att jobba inom det?
Hej! Jag vill jobba med marknadsföring inom mode, undrar om det räcker med att jag läser civilekonom med inriktning service management eller om jag måste läsa någon fashion utbildning i borås? Tänker om det är viktigt att ha kontakterna man...
Hej!Yrket marknadsförare är i Sverige icke-reglerat och det finns därför inga strikta regler om vilken utbildning som "krävs". Arbetsgivare bestämmer fritt vem de... Läs hela svaret -
Söka jobb som 16 åring?
Hej! Jag fyller 16 detta året och undrar vad man kan jobba med? Jag är i behov av ett jobb, finns det onlinejobb där man kan jobba hemifrån exempelvis? Berätta tack.
Hej Emma, i Sverige får man jobba från det man fyllt 13 år (säger reglerna) men att få jobb om man är under 18 år och ej har gymnasiekompetens är Extremt svårt. De ungdomar som... Läs hela svaret -
Hur hittar jag sommarjobb?
Jag söker sommar jobb och vill veta vart jag kan sommarjobba har ni några tips?
Hej;en intressant och viktig fråga du ställer men som också är svår att besvara.Det finns mängder av olika tips att ge men det garanterar ju inte att du får ett sommarjobb, oavsett vilka tips... Läs hela svaret -
Hur söker man APL praktik?
Om skolan inte kan?
Hej Mikolaj,Det är olyckligt om din skola inte kan hitta APL plats åt dig. I undantagsfall kan rektor besluta om att eleven kan ha APL på den egna skolan. Annars så är det givetvis jättebra om... Läs hela svaret -
Är det svårt att hitta jobb efter examen?
Hej Jag ska börja läSa folkhälsoprogram, komma ut med folkhälsovetare examen då. Jag undrar om det är svårt att hitta jobb efter? Kan man hitta jobb snabt?
Hejsan, du ställer en mycket aktuell fråga, som många andra också ställer sig eller till oss eller till arbetsförmedlare och andra "aktörer" på arbetsmarknaden. Dock... Läs hela svaret -
receptionist eller jobb inom någon gymbutik?
Hej! jag heter Omer och är en kille på 20 år. Jag tog studenten förra året och började jobba efter. Tänkte komplettera ämnen nu efter sommaren. Studerade på teknik programmet som medieteknik. Jag vill faktiskt jobba något som gym receptionist eller på någon gymbutik. Har bra erfarenhet av dator...
Hej Omer, jobbet som Receptionist>> eller som Butikssäljare>> kräver inte någon speciell utbildning. Arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen tycker passar och anställa... Läs hela svaret -
Jobb inom nöjesbranschen?
Hejsan! Jag går sista året på gymnasiet och ska nu, om allt går som planerat, börja plugga vidare på högskola/universitet till hösten. Det ultimata jobbet för mig är att jobba på ställen som Univeral Music och Sony Music. Problemet är att nöjesbranschen är så himla komplicerat, och jag vet...
Hej, Anna! I den branschen som du vill jobba inom spelar personliga kontakter och dina egenskaper mycket stor roll (och ofta krävs det lite tur också för att finnas på "rätt plats vid rätt tidpunkt"... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga