Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'bank' (7 st.)
-
Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?
Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...
Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret -
Ekonomi, yrkes högskola/uni?
Hej jag är väldigt intresserad av att jobba på bank bla som privat rådgivare eller ekonomi assistent eller liknande.. redovisnings ekonom osv på yrkes och det verkade intressant. Men då undrar jag hur yrkesskolan egentligen är?! Är det värt,...
Hej Marina!det finns många olika arbetsuppgifter på en bank: kika gärna på platsannonser om olika jobb på bankerna, t.ex på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=bank där du i... Läs hela svaret -
Vad ska man läsa för att jobba inom bank?
Jag är både intresserad att jobba som kriminolog och inom banken. Min fråga är om man vill bli tex lönekonsult eller privatrådgivare vad ska man läsa? Kan man läsa kurser för att bli det? Om man går kriminolgiprogtamet kan man jobba...
Hej Marina!Det vi vet om yrket Banktjänsteman uppger vi på Framtid.se/yrke/banktjansteman - den rekommenderade utbildningen är civilekonomprogrammet eller ekonomiprogrammet som leder till... Läs hela svaret -
Svårt för Gymnasievalet?
Hej! Jag slutar 9:an snart och ska göra snart min slutliga val inför gymnasiet. Jag vet inte om jag ska välja ekonomiprogrammet eller handelsprogrammet. Jag vill jobba i receptionen i banken i framtiden. För att jag vet inte om jag kommer att klara Ek jag har inte...
Hej,om du är osäker om du kommer klara av studier på ekonomiprogrammet, fråga gärna dina lärare - de känner både dig och kraven i de gymnasiala kurserna.Att få jobb som receptionist... Läs hela svaret -
Vilken linje borde jag välja?
Hej. Jag går i nian och jag är pengar emellan två gymnasieprogram; ekonomi och barn & fritid. Det är ju två väldigt olika program, men det är också det jag tycker är lite roligt. I skolan gillar jag so:ämnena och idrott. (Vill inte...
Hej Maja,jag gissar på att du är intresserad av inriktningen Ekonomi på EK, där man läser t o m matematik 3b. Inriktning på EK läser man från år2, så om du kommer in... Läs hela svaret -
Kan man jobba på bank om man gått affärssystemprogrammet?
Hej! Jag är intresserad av affärssystemprogrammet på högskolan i Halmstad och undrar om man kan jobba på bank efter att ha pluggat affärssystemprogrammet? eller ska man gå ekonomprogrammet för att få jobb inom bank och finans sektorn?....
Hej! Det finns olika jobb ”på bank”. T.ex kan man inom bankväsendet arbeta med personalfrågor eller med datasäkerhet ... kika gärna på Yrke Banktjänsteman -
Skillnaden mellan ekonomiprogram?
Hej! Jag funderar på på att läsa ekonomi men undrar vad det är för "skillnad" mellan alla utbildningar. Främst då mellan Ekonomie och internationell ekonomi. Om man vill jobba inom baken vad bör man söka då?
Hej Emilia! Ja, det finns många olika ekonomiprogram på högskolenivå! Och för att göra det ännu svårare att välja och bestämma sig, så kan man även sätta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga