Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31999 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'gå om gymnasiet' (6 st.)
-
Gå om gymnasiet?
Hejsan SYV! Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Natur, men det finns inte så mycket jobb då det är ett högskoleförberedande program. Därför har jag lite funderingar huruvida det går att gå om gymnasiet? Det vill säga,...
Hej!Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år hör du till komvux och inte längre till gymnasieskolan. Undantagen görs, enligt vad jag vet, inte. Känner några fall där eleverna... Läs hela svaret -
Kan man gå om hela gymnasiet om jag har tagit studenten?
Hej, jag undrar i fall man kan gå om hela gymnasiet från 0 även om jag har tagit studenten, jag har inte haft fokus i skolan och ångrat det väldigt mycket. Tack /Adday
Hej,om du fick examensbevis eller studiebevis, då kan du inte bli antagen till gymnasiet. Om man har genomfört utbildning på gymnasiets nationella program, kan man inte bli antagen till... Läs hela svaret -
Gå om gymnasiet?
Hej! Jag går natur natur på gymnasiet och ska börja åk 2 till hösten men av olika anledningar, både socialt och betygsmässigt, funderar jag på om jag vill gå om gymnasiet. Är detta möjligt? Jag gick ut med 340 poäng i nian. Går det till hösten 2019? Eller måste jag vänta till nästa omvalsperiod...
Hej, det är inte riktigt meningen att man ska gå om ett år på gymnasiet, om man har godkända betyg Och om man tycker man går på rätt gymnasieprogram. Du har dock rätt att söka om till... Läs hela svaret -
Gå om Gymnasiet?
Hej jag undrar om det finns någon slags sätt om man kan " gå om" gymnasiet, för jag tog studenten 2017 och jag ångrar det verkligen och vill verkligen inte bli det jag blev och vill verkligen gå om skolan och bli något jag brinner för?
Hej Ebba! Kika gärna på andra yrkespresentationerna Maskinförare>>, Skogsmaskinförare>>, Lastmaskinförare>> och Maskinförare inom lantbruk>> ... Läs hela svaret -
Kan jag byta gymnasium i trean?
Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och har känt sedan tvåan att jag egentligen velat gå fordon. Men vad inom fordon jag vill hålla på med vet jag inte helt säkert och därför vill jag helst gå om gymnasiet för att få testa på dem olika delarna. Har haft möten med SYV på skolan och samtidigt...
Hej, din ålder spelar stor roll. Om det är så att du nyss fyllde 19 år, då är det inte för sent för dig att söka om till åk1. men för det måste du nu, snart,... Läs hela svaret -
Kan jag använda mitt förra betyg?
Hej! Jag har under två år gått på natur-sam linje i ett gymnasium. Efter andra läsåret bestämde jag att gå om, och till hösten började jag på första året i en samhällslinje i en annan skola. På matematik 1c, så fick jag ett C som slutbetyg. Nu på onsdag har jag nationella prov i matematik 1b....
Ja, Lana! På nivå ett i matte - får man fritt ersätta kurser matte 1a, 1b och 1c mot varandra. Har du betyg i samma kurs, som är högre, t.ex du har högre betyg i Eng5 än det som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga