Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'arbetsmarknadsutbildning' (7 st.)
-
Vuxenutbildning vs arbetsmarknadsutbildning?
Om man går en arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen till till exempel kock eller snickare kan man använda kurserna som man har läst till en yrkesförberedande gymnasieexamen?
En mycket intressant fråga! Har inte fått den förut. Kan faktiskt inte svara på det. Tror det beror på det exakta innehållet i den arbetsmarknadsutbildningen: om det ingår... Läs hela svaret -
vill bli snickare?
hej det är så att jag går andra året i gymansiet i ekonomi och jag har börjat känna att jag vill jobba som snickare för att jag gillar det och det passar mig. Men jag vill inte byta till bygg för då måste jag gå om ett år och jag är är extremt skoltrött och orkar verkligen inte gå om ett år....
Hej Magnus,Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning som leder till snickare för arbetslösa; AF prioriterar långtidsarbetslösa.Enskilda arbetsgivare kan också ordna "uppdragsutbildningar" men de... Läs hela svaret -
Elektriker utbildning?
Hej! Första året på gymnasiet studerade jag til elektriker. Detta var år 2005. Efter första året bytade jag linje till industriteknik/svetsare. Jag funderar nu på att ta upp studierna till att bli elektriker istället. Vilka utbildningsmöjligheter finns det för min som bor i Helsingborg? Har...
Hej Louise, utbildning till Elektriker < ligger på gymnasial nivå och finns i första hand inom ungdomsgymnasiet. Är du över 20 år - hör du till vuxenutbildningen/komvux. Det är i den... Läs hela svaret -
Hur utbildar man sig till billackerare?
Hej, jag undrar om utbildning till billackerare. Komvux, Arbetsförmedlingen? Var finns utbildningar och hur kommer man in! tusen tack Elena
Hej Elena, billackerare >> utbildas i Sverige i första hand på gymnasieskolan. Men du frågar, om jag förstår dig rätt, om utbildningar för vuxna. Utbildningar på... Läs hela svaret -
Kan jag byta gymnasium i trean?
Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och har känt sedan tvåan att jag egentligen velat gå fordon. Men vad inom fordon jag vill hålla på med vet jag inte helt säkert och därför vill jag helst gå om gymnasiet för att få testa på dem olika delarna. Har haft möten med SYV på skolan och samtidigt...
Hej, din ålder spelar stor roll. Om det är så att du nyss fyllde 19 år, då är det inte för sent för dig att söka om till åk1. men för det måste du nu, snart,... Läs hela svaret -
Vilka möjligheter finns det att arbeta som skogsarbetare, röjning?
Hej, Vilka möjligheter finns det att arbeta som skogsarbetare, med röjning? För att få ett sådant arbete krävs det ofta utbildning inom skog eller i alla fall röjsågskörkort och motorsågskörkort. Som vuxen i Jönköping kommun så finns det ingen utbildning inom skogsarbete på komvux här. Det...
Titta på yrkeshögskoleutbildningar till Skogsbrukstekniker - snabblänk här>> och du kan också fråga på arbetsförmedlingen, om det... Läs hela svaret -
Giltiga betyg från slutet av 1980 talet?
Hej! Jag stället en fråga åt min moster. Hon gick vårdlinjen i 20 veckor i slutet av 1980 . Har hon då några giltiga betyg med sig för att kunna räkna bort dessa till hennes ansökan in till Usk programmet?
Hej Veronica! Betyg i enskilda kurser gäller framöver och det kan mycket väl vara så att din moster kan ha användning av sina "gamla" betyg. Ett råd till din moster från mig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga