Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'utbildning?' (5 st.)

    • Hemlig

      efter gymnasiet?

      jag går andra året i natur inriktning samhälle och jag vill plugga vidare inom företag, jag vill veta hur företag fungerar samt hur man startar upp samt hur man ska kunna utveckla företag och liknande, som rådgivare eller något i den stilen dock vet...

      Julia: : Hej Hemlig; i årskurs 3 kommer du behöva göra Gymnasiearbete, så varför inte välja temat: Företagsutveckling: vem jobbar med det och vilken utbildning som krävs för det? (jag tycker det... Läs hela svaret
    • Sanna

      Hur blir man etolog?

      Hej jag vill bli etolog och undrar hur jag ska ta mig dit utbildningsvis, undrar även vilken behörighet som krävs för utbildningen och om man behöver ta examen i utbildningen för att få ett jobb inom etologi

      Anna: : Hej Sanna, det finns kurser och program inom ämnet Etologi, var god se en lista som dyker upp när man söker på "etologi" på www.studera.nu - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=etologi. Det finns flera olika... Läs hela svaret
    • Amanda

      Utbildning för att bli zoolog, och arbetsmarknaden?

      Hejsan! Jag vill bli zoolog i framtiden och har lite frågor om utbildning mm.. Det jag främst undrar är hur etologi och djurskyddsprogrammet på SLU skiljer sig från om man läser biologi med inrikting på zoologi? Har jag samma "jobb behörighet" om jag läser på slu? Jag undrar också hur...

      Anna: : Hej Amanda! På SLU är utbiIdningar mer något praktiskt  inriktade, de är mer "hands on" - kanske kan man säga... :) Om du viII arbeta med djur "hands on" - på ett mer... Läs hela svaret
    • agnes

      Vilka utbildningar finns på Oxford?

      Hej! Jag är väldigt osäker på mitt gymnasieval oc vet inte riktigt vad jag vill göra i livet, typ överhuvudtaget. Men jag har funderat lite på utbildningar i storbritannien! Det verkar både roligt och spännande men vad finns det egentligen för utbildningar att gå på oxford/cambridge? Och vilka...

      Liselotte: : Hej Agnes, Du undrar vilket gymnasieprogram man måste gå om man viII Iäsa på universitetet utomIands och om man vet att man viII efter gymnasiet Iäsa utomIands, rekommenderar vi i första... Läs hela svaret
    • Mickis

      Hur kan jag bli kriminaltekniker???

      Jag skulle vilja jobba som polis. Men jag skulle vilja jobba som kriminaltekniker. Alltså en sån som löser brott. Typ mord. Men vilken linje ska jag söka och vilken inriktning? Hur lång tid är utbildningen? Vore väldigt tacksam för svar! mvh Mickis

      Lena: : Hejsan, dom flesta kriminaltekniker är poliser i grunden så det kan ju vara bra att satsa på ett program som ger dig kunskaper och behörighet för just den vägen. Ett högskoleförberedande program innehåller alla kurser du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga