Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'vad passar mig?' (14 st.)

    • Sofiasofiasofia

      Vad passar jag som?

      Hejsan! Jag har hört att jag är en socialt omtänksam person samtidigt som jag e kunskapstörstande och gillar naturvetenskap. Så vad ska man jobba med om man dels vill arbeta med människor i organiserad form men också få släcka...

      Milla : : Hejsan,Med din beskrivning av dina intressen och preferenser finns det flera yrken och karriärvägar som skulle kunna passa dig. Här är några förslag som kombinerar att arbeta med människor i en... Läs hela svaret
    • Dany

      Förslag på varierande yrken?

      Hej! Jag behöver lite hjälp med förslag på varierande, omväxlande yrken. Skulle gärna vilja jobba med något där ingen dag är den andra lik, eftersom jag snabbt blir uttråkad om jobbet blir för monotont. Det får gärna vara...

      Anna: : Hej Dany!det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken och cirka 2.000 av de berättar vi om på www.framtid.seDu går gärna kika på många yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med... Läs hela svaret
    • Caroline

      Vilket yrke passar mig och mitt intresse bäst?

      Hej! Det är så att jag är väldigt intresserad av att upptäcka och studera nya och olika fenomen som finns i rymden. För att upptäcka och studera olika fenomen så kommer jag förmodligen behöva experimentera mycket, samt beräkna mycket...

      Peter: : Hej, kika på framtid.se/yrke/rymdyrken och kontakta de som är experter på rymd och rymdyrken (en allmän studie- och yrkesvägledare är intet det).Vem kan du kontakta?mina... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Hur går jag till väga för att hitta utbildningen som passar mig bäst?

      Hej! Jag heter Linnéa och är 21 år gammal, har arbetat nu i 2,5år sedan jag tog studenten 2017. Jag började arbeta då för att jag absolut inte hade någon aning om vad jag ville välja för utbildning. Sedan dess har jag jobbat och rest samt bara försökt hitta mig själv. Något som både gått bra...

      Julia: : Hej,innehåll i "yrken", du som Person och omständigheterna runt om oss - är i ständig förändring... ett år framåt i tiden har du inte exakt... Läs hela svaret
    • Frida

      Vad kan man jobba med/som med en "Grundlärarprogrammet" i bagaget?

      Hej! Jag har en fråga vad man kan jobba som med en "Grundlärarprogrammet"-examen som grund. Varför jag frågar är för att jag inte är sugen på att jobba som just lärare/fritidslärare, utan vill jobba med barn och ungdomar på ett eller annat sätt utanför skolan. * Kan man vidare utbilda...

      SYV-besökare: : Hej Angelica,arbetsmarknaden förändras och nya yrken "dyker upp" - det du ska jobba med kanske idag ännu inte finns, du kanske t o m kan "uppfinna" ett nytt yrke. Och detsamma... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • Vendetta

      Vad ska jag läsa efter gymnasiet?

      Hej! Jag ska börja tredje året i gymnasiet och går i Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Jag är väldigt oroad över vad jag ska läsa efter universitet eftersom att jag har väldigt många utbildningar jag vill läsa. Dels är jag intresserad över samhälle, ekonomi och politik....

      Melina: : Hej Vendetta! Vad spännande att du har många utbildningar att välja mellan. Samtliga som du nämner skulle kunna leda dig till ett jobb inom t.ex EU eller FN. Men en utbildning inom t.ex juridik, politik... Läs hela svaret
    • Marie

      Passar denna linje mig?

      Hejsan. Jag vill gå estetisk spetsutbildning animation och spelgrafik på törnströmska. Har de något intagningsprov? Jag spelar inte så mycket, men tycker om att rita. Har aldrig ritat i datorn men tror att detta kan vara kul. Tror du att linjen passar mig? Om inte har du några andra förslag?

      Mikael: : Hej Bella! Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tornstromska-gymnasiet och du undrar ang. antagningsprov. Får jag ge dina kontaktuppgifter till de ansvariga på... Läs hela svaret
    • Christian

      Vilken universitetsutbildning passar mig?

      Jag är intresserad av språk, demografi, historia, universum, programmering och datorgrafik. Jag har ingen aning om vilken utbildning som skulle passa mig, men har tittat lite på civilingenjör inom mjukvaruteknik på LIU. Utbildningen måste också ligga på ett universitet som är inom pendelavstånd...

      Anna: : Hej Christian! Det är bra att du har varierande intressen men det gör det också svårare att välja exakt vad man vill satsa på att utbilda sig inom. Det är ett viktigt beslut och jag förstår att du tänker mycket på... Läs hela svaret
    • elin

      Vill gå flera inriktningar, vad ska jag göra?

      Jag går nu i ettan på gymnasiet, naturbruk med inriktning djursjukvård. Men jag känner att jag har valt fel inriktning och skola! Jag funderar på att byta till höstterminen nästa år, och gå om ettan. Jag har tittat på några andra naturbruksgymnasium med eget jordbruk, mjölkgård och stall. Och...

      Anna: : Hej Elin, så roligt att du vet vad du vill läsa och att du har varierande intressen! Jättekul! En gymnasieskola KAN GE DIG MÖJLIGHET att läsa utökade kurser. Skolan är dock inte skyldig att göra det. 2500 p.... Läs hela svaret
    • Maja

      (PANIK!) Vilken linje ska jag gå?

      Jo, det är såhär att vi ska ju snart, (eller snart och snart.. några månader till)söka till gymnasiet och välja vilken skola/linje vi ska gå. Jag har ABSOLUT INGEN ANING. Jag har panik över detta, mina föräldrar försöker dock hjälpa mig men det hjälper inte för de förstår inte riktigt tror...

      Mikael: : http://www.gymnasieguiden.se/testet Hej! Kika gärna in på länken ovan. Angående skillnaden mellan Hotell/turism & Humanistiska programmet - så är det ganska stor skillnad. Hotell/turism är ett yrkesförberedande program... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Natur men gillar inte att plugga?

      Hej, Jag är en tjej som inte är helt överförtjust i att plugga mycket, jag brukar oftast kunna det de första fyra månaderna när skolan precis har börjat men når sen en gräns där jag bara inte orkar mer och min fysisk och mentala styrka kring det bara "ger upp". Jag har rätt okej betyg kring...

      Lena: : Hejsan, oj, detta bör du ju fundera på ordentligt eftersom du verkar vara så inställd på Natur som kräver en hel del engagemang i studierna. Dock verkar du ju ändå ha kapaciteten till att plugga - 260 poäng får man ju inte av... Läs hela svaret
    • A

      Vill jobba med att skriva och fota, vilken linje passar då bäst?

      Hej! Jag kan inte välja vad för linje jag ska gå! Jag vill i framtiden bli journalist, författare eller fotograf, vilken linje passar då bäst? Jag är kreativ och tycker om att skriva och skapa.

      Lena: : Hejsan, du kanske kan kika på två olika program som kanske kan passa - Samhällsvetenskapliga programmet/media eller Estetiska programmet/media. Båda innehåller olika kurser som jag tror är i... Läs hela svaret
    • zebastain

      Vad passar mig en kreativ med en mycket stort intresse av faktaböcker?

      Hej! Jag är väldigt orolig vilket jag ska välja för program i gymnasiet. Det som jag är bäst på är dator. Jag brukar hjälpa många människor med just dator och i många fall hjälpa människor som är utbildade med att kunna dator. Eftersom jag är en som vill veta ganska mycket så brukar jag läsa...

      Lena: : Hejsan, oj, härligt att du läser så mycket! Det är bra. Du skriver att dina gymnasieval står mellan Natur, Sam, El och Teknik, du skriver att du gillar att jobba med händerna men vill... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga