Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'val av yrke' (19 st.)

    • Julle

      Tips på yrken? Utbildningar mm?

      Hej. Jag vet inte vad jag vill göra. Jag är 24år och känner att jag bara vill ha ett stabilt jobb. Bor ej hemma och har två hundar därav är långa studier svårt. För tillfället jobbar jag natt som Undersköterska på sjukhus,...

      Milla : : Hej!Det ser ut som att du befinner dig i en utmanande situation där du söker efter en stabil karriärväg som samtidigt tar hänsyn till dina personliga behov och preferenser. Här är några... Läs hela svaret
    • Henrik1775

      Vad ska jag jobba med? HJÄLP??

      Hejsan! Jag har länge funderat på vad jag ska utbilda mig till. Det är extremt klurigt att veta men de jag vet är att jag vill jobba i en miljö där jag pratar med kunder fysiskt men också är på ett kontor! Vill gärna byta miljö och...

      Milla : : Hej!Att välja rätt utbildning och karriärväg kan verkligen vara en stor utmaning, särskilt när du vill ha en balans mellan kontorsarbete och interaktion med människor i varierande miljöer.... Läs hela svaret
    • Esma

      Hjälp att tolka personlighetstest på Framtid se ?

      Hej Jag gjorde ett ”yrkestest” på er systersida Framtid.se, men när jag gjort det fick jag inte riktigt någon info kring vilka specifika yrken som kanske passar i de båda. Under undersökare står det kring teknik, historia matematik och IT bara men...

      Milla : : Hejsan,du ställer en viktig fråga men som också är svår att besvara. Läs gärna på framtid.se/blogg/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man? --- Tänk... Läs hela svaret
    • Mina Dim

      Kan man byta linje i trean?

      Jag gick i IB linje för 2 år och detta är min tredje och sista år men jag vill byta gymnasiet och linje också. En sak som jag tror att är viktig är att jag är 06 och enligt svenskt system ett år framåt.

      Milla : : Hej,om jag förstår din situation rätt så går du nu tredje året på gymnasiet och du går på IB-programmet. Vilket program vill du gå i stället? Mitt i ett... Läs hela svaret
    • Elev

      Arkitektutbildning (Kan inte bestämma mig)?

      Jag går i trean och har bestämt mig att jag vill fortsätta plugga vidare direkt. Just nu är arkitektutbildningen en av de vägarna jag funderar att ta, men problemet är att arkitektutbildningen är för specifik, dvs den är inte flexibelt och man kan...

      Julia: : Hej Ene,du är fortfarande mycket ung och det är inte så ovanligt att man ändrar sig från dag till dag om vad man vill jobba med i framtiden.Jag kan ge dig 2 råd:- se om du kan... Läs hela svaret
    • Sökande

      Snälla, hjälp en vilsen 34-åring?

      Jag har just avslutat min gymnasiekompetens på komvux. Jag gick samhäll på gymnasiet och avskydde varje minut där. Jag gick sedan komvux och läste på distans och det funkade jättebra. Men nu sitter jag här med ett betyg och vet inte vad jag ska...

      Anna: : Hej Petter!Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo olika yrken. Cirka 2.ooo av dem beskriver vi på www.framtid.seDu får gärna kika på många yrken!Även om du berättade om dig här i... Läs hela svaret
    • Dany

      Förslag på varierande yrken?

      Hej! Jag behöver lite hjälp med förslag på varierande, omväxlande yrken. Skulle gärna vilja jobba med något där ingen dag är den andra lik, eftersom jag snabbt blir uttråkad om jobbet blir för monotont. Det får gärna vara...

      Anna: : Hej Dany!det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken och cirka 2.000 av de berättar vi om på www.framtid.seDu går gärna kika på många yrkesbeskrivningar. Du kan t.ex börja med... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Hur går jag till väga för att hitta utbildningen som passar mig bäst?

      Hej! Jag heter Linnéa och är 21 år gammal, har arbetat nu i 2,5år sedan jag tog studenten 2017. Jag började arbeta då för att jag absolut inte hade någon aning om vad jag ville välja för utbildning. Sedan dess har jag jobbat och rest samt bara försökt hitta mig själv. Något som både gått bra...

      Julia: : Hej,innehåll i "yrken", du som Person och omständigheterna runt om oss - är i ständig förändring... ett år framåt i tiden har du inte exakt... Läs hela svaret
    • Stefanie

      Vad är det bästa valet?

      Hej! Jag tog studenten 2018 med ganska så dåliga betyg jag har sökt in till komvux nu med några kurser som jag inte klarade i gymnasiet. Jag börjar undra nu om det var rätt val eller om det hade varit bättre att plugga om på folkhögskolan...

      Julia: : Hej!Plugga är oftast bra; mer kunskap kan inte skada, men det är också bra att ha MÅL med sina studier - för att tiden och orken är ju begränsade och bara plugga och plugga ... men vart vill du... Läs hela svaret
    • Ceren

      Osäker mellan två val?

      Hej, har ni tips på hur man kan gå tillväga om man har två utbildningar/yrken i tanken, och båda låter lika bra och är alltså "lika högt" för dig, men du har ingen aning om vilken du borde ta och hur du ska tänka? Har...

      Julia: : Hej,en mycket viktig fråga du ställer men som också är mycket-mycket svårt att svara på. Saken är den att både Du och Omständigheterna runt omkring dig förändras. Du mognar... Läs hela svaret
    • Joella

      Vad ska jag bli när jag blir stor?!?

      Hej! Jag har efter många om och men att högskolepoäng är nog rätt bra att ha i ryggen ändå. Men vad ska jag bli?!?! Jag har lätt för att brinna för det jag ger mig in i, kan dock tröttna när jag känner att en arbetsplats/yrke...

      SYV-besökare: : Hej Joella, tack för din fråga och för berättelsen om dina erfarenheter och om dina önskemål om det framtida yrket.Du får gärna kika på många olika yrken på... Läs hela svaret
    • Donna

      Vilket alternativ är bäst?

      Hej jag har blivit både antagen till Grundlärarprogrammet och stude- och yrkesvägledarprogrammet. Jag är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Har hört att lönen för lärare ligger ganska lågt, har det blivit bättre med...

      Anna: : Hej Donna,Grattis till att du blev antagen! Och så har du Lyx-problem: att välja mellan två utbildningar som du vill gå... inte alla har sådan tur! Så, du kan verkligen skatta dig lycklig! Med... Läs hela svaret
    • A

      Vad för universitetsstudier?

      Hej! Jag ha för några månader sedan hoppat av Civ.ing efter ett år då det inte passade mig helt. Jag vill nu söka in till något nytt och börja till hösten. Jag har betyg och alla kurser jag behöver för att bli antagen till i princip allt, det enda är att jag inte vet vad. Problemet är att jag...

      Anna: : Hej A! Du är fortfarande rätt ung, bara 23 år. Du kan gott jobba några år och skaffa mer livserfarenhet för att studera lite senare.  Du får annars gärna kika på många... Läs hela svaret
    • Sara

      Vilket yrke ska jag välja?

      Hej, Jag vill jobba i ett laboratorium, där jag undersöker varför man får olika cancer sjukdomar. Jag vill jobba med cancer. Jag vill inte heller träffa patienter. Vilket yrke ska jag välja då? Hittar inget.

      Anna: : Hej Sara,kika på BMA >> - där i yrkesbeskrivningen finns också ett stycke om att bli Forskare.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga