Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'sociolog' (7 st.)

    • Lislo

      Yrken efter Sociologiprogrammet?

      Jag har försökt läsa runt lite om Sociologiprogrammet men får inget grepp om det riktigt. Jag är intresserad av att jobba som familjerådgivare, kurator eller liknande yrken där man samtalar med människor. Jag har bättre grepp om...

      Milla : : Hej,du får gärna kika på framtid.se/yrke/sociolog där du kan bland läsa följande: "... exempelvis kan man bli anställd som Personalchef inom ett... Läs hela svaret
    • Sociolog

      Arbeta utomlands som sociolog?

      Hej Jag har studerat till Sociolog i Lunds universitet och undrar ifall man kan arbeta med sin kandidat utomlands? Funderar på ifall jag skall flytta till Spanien men vet inte hur det ser ut där borta? Finns det jobb inom just detta arbetsområde?

      Mikael: : Hej! Vänd dig till den spanska ambassaden och fråga om yrket Sociolog är i Spanien reglerat eller inte. Om inte då bestämmer varje arbetsgivare själv med vilken utbildning hen anställer men... Läs hela svaret
    • Lova

      Varifrån kan jag läsa till beteendevetare?

      Hej! Jag skulle vilja läsa till beteendevetare med inriktning sociologi eller socialpsykologi. Jag har kollat på att sätta ihop fristående kurser för det, gärna på distans då det inte finns där jag bor. Jag har hittat att det är...

      Peter: : Hej Lova!jag vill börja med att påminna om att "distans" är ett samlingsnamn för flera olika utbildningsformer, t.ex kan finnas distans med obligatoriska träffar och det får... Läs hela svaret
    • Alice

      Försvarshögskolan?

      Hej! Måste man ha gjort militär grundutbildning för att gå försvarshögskolan? Samt vad för jobb kan man få efter att ha läst statsvetenskap med inriktning säkerhet på försvarshögskolan? På vilket sätt...

      Anna: : Hej Alice,jag svarar först på din fråga om var sociologer kan jobba. Sociologer kan vara verksamma inom olika organisationer, myndigheter och företag där de jobbar med frågor som rör arbetsmarknad... Läs hela svaret
    • Nilofar

      Hjälp med Imer programm?

      Hej! Jag vill fråga om att jag går på Södertörns Högskola och läser Internationell migration och etniska relationer (IMER) - inriktning Sociologi. Vad kan jag jobba med i framtiden?

      Julia: : Hejsan,läs gärna all info som står på utbildningens egen hemsida - i första hand på sh.se/internationell-migration-och-etniska-relationer-imer/din-framtid. Fr¨ga också de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Maryam

      sOCILOGI arbete?

      hej jag undrar om det är svårt att få jobb som sociolog i Västernorrland ? och vart kan man vända sig om man vill har hjälp att få ett arbete förutom arbetsförmedlingen? Både privat och offentlig sektor

      Anna: : Hej Maryam,börja gärna med att kika på framtid.se/yrke/sociolog där ett antal exempel finns på var man kan arbeta som utbildad sociolog.
    • Lina

      Från undersköterska till socionom?

      Hej! Jag läser på komvux till undersköterska men känner hela tiden ett övervägande intresse åt att läsa vidare till socionom. Eftersom jag redan har en gymnasieutbildning inom naturbruk känns det lite blandat att läsa undersköterska när jag nu fått ett så övervägande intresse åt att jobba med...

      Milla : : Hej Lina! socionom>> är ett yrke med många möjligheter bl a kan man vidareutbilda sig till samtalsterapeut, familjebehandlare eller psykoterapeut ... De flesta nyutbildade socionomer får... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga