Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kandidatexamen' (345 st.)
-
Sätta ihop en examen?
Hej! Jag har över 120 högskolepoäng avklarade på teknisk högskola med inriktning byggnadsingenjör och tar snart yrkeshögskoleexamen som byggnadsingenjör (2år). Avslutade högskolestudier pga flytt och påbörjade YH istället i...
Hej!Jag gissar på att du i din fråga undrar kring en så kallad " top-up degree ".En top-up degree är en kortare väg till en kandidatexamen och passar dig som vill studera utomlands! När man... Läs hela svaret -
Tacksam om ni kan ge svar på frågan?
Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej! Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies. Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att...
Hej!Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså... Läs hela svaret -
Kan utländska poäng användas för omsadling i Sverige inom nytt område?
Jag har en 'kandidatexamen' (Skotsk Master i moderna språk), men vill sadla om till psykolog i Sverige. Kan jag på något vis använda de poäng jag redan har från Skottland för att bygga min egen examen inom psykologi i Sverige? Skulle jag...
Hej! Du skriver om att du vill sadla om till PSYKOLOG i Sverige. Om du menar just Psykolog, då krävs det i Sverige legitimation från socialstyrelsen och i grunden... Läs hela svaret -
Fristående kurser i min kandidat?
Hej! Jag pluggar ekonomi och vill så småningom plocka ut en kandidatexamen, men just nu läser jag på SU (mina 30 första HP). Mitt mål är att byta till Uppsala efter terminen, och då medföljer två frågor: 1. Det är inga problem...
Hej,rekommendationen är att läsa alla sina 90 hp inom "huvudämnet" på samma lärosäte; detta för att inte riskera ha "överlappningar"; som du skriver i din... Läs hela svaret -
Hur översätts betygssystem (F-A, G-MVG, G, etc) i utlandet?
Hej, Jag ska ta ut mitt kandidatexamensbevis. Har fått upp ögonen för att söka mastrar utomlands (både inom och utom EU) då fördjupning inom webb och mjukvaruutveckling inte verkar finnas som master i Sverige (bara liknande mastrar inom t.ex. cybersäkerhet). De utländska systemen beräknar...
HEJ!Att navigera i olika betygssystem och optimera ditt kandidatexamensbevis för att passa internationella masterprogram kan vara utmanande, men det finns några steg du kan ta för att... Läs hela svaret -
Skillnad på energiomställning och ingenjörsutbildning?
Hej! Jag undrar vad skillnaden på karriärmöjligheter är mellan kandidat i energiomställning på Uppsala universitet och civilingenjörsutbildning i energi (tex på KTH) är? Det står att de båda ger möjlighet till ungefär samma...
Hej!Skillnaderna i karriärmöjligheter mellan en kandidat i energiomställning och en civilingenjörsutbildning i energi kan vara betydande, även om båda programmen kan leda... Läs hela svaret -
Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?
Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...
Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret -
Frågan om kandidatexamen och examensarbete ceremoni på högskolan ?
Jag är för närvarande inskriven på sista året i systemvetarprogrammet och står inför en utmanande situation. Jag saknar några förkunskaper som krävs för kandidatexamenskursen och har därför ansökt om dispens. Denna kurs är planerad att starta den 27 mars. Tyvärr har jag nyligen blivit...
Hej!Du beskriver en mycket specifik och inte helt vanlig situation; i alla fall har inte jag tidigare "konfronterats" med just den situationen men jag jobbar inte på din... Läs hela svaret -
Hur bygger man sig egna kandidat?
Hej, jag har för tillfället en kandidatexamen inom beteendevetenskap på 180 HP. Jag vill studera kriminologi kurser, alltså kriminologi 1,2,3 som är 30 HP per respektive kurs. Efter jag läst dessa motsvarande 90 HP kan man då skriva examensarbete inom...
Hej!Du behöver få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen; detta för att lärosätena kan (inom ramen för kandidatexamen) bestämma mycket lokalt, på sitt eget lärosäte. -
Prohektled skiss?
Hej! jag har svårt med att hitta utbildningar inom projektledning för marknadsföring/affärsutvecklare inom projektledning, det ska vara långa utbildningar inte dom hära korta som finns på till exempel en två månader. Jag ska få en...
Hej!Först och främst är det viktigt att förtydliga att en projektledarutbildning inom marknadsföring eller affärsutveckling ofta inte är en traditionell lång universitetsutbildning eller en... Läs hela svaret -
Dubbelkandidat i två orelaterade ämnen?
Hej! Jag läser nu min fjärde termin Internationella Relationer på GU och stortrivs än sålänge! Vid sidan av mina huvudsakliga studier har jag försökt "kompa upp" mina studier med 15hp kurser distans, i både språk, konfliktkunskap samt juridik. Efter ett snack med min IT-chef till pappa har...
Hej!Du har en intressant och varierat utbildningsbakgrund och är på väg att utforska nya områden inom informatik och informationssäkerhet. Att sätta ihop en kandidatexamen inom... Läs hela svaret -
Är det smart att läsa socialantropologi och psykologi?
Hej, Jag går i sista året av gymnasiet, samhällslinjen med inriktning beteendevetenskap och har lite funderingar kring vilken utbildningsväg som låter smartast. Ville bli psykolog i hur många år som helst, men har nu insett att det kanske inte är...
Hej!Du har många intressanta och värdefulla erfarenheter och flera intressen som kan leda dig in på olika karriärvägar. Att kombinera olika ämnen och utbildningar kan... Läs hela svaret -
Kriminologi, är det värt att läsa ?
Hej alla Är det värt att plugga till kriminologi Hur ser arbetsmarknaden ut ?
Hej,Att bedöma om det är" värt" att plugga till yrket kriminolog beror på dina personliga intressen, karriärmål och arbetsmarknaden som den kommer se ut när det blir dags... Läs hela svaret -
Komplettera en kandidat samtidigt som jag läser yrkeshögskola?
Hej jag funderar mellan två utbildningar till kommande termin och har en fråga ifall det skulle gå att läsa dom samtidigt, vill studera på yrkeshögskola men har sedan tidigare läst på universitet utan att ta min kandidat som jag inte är...
Hej,det är inte förbjudet att läsa på yrkeshögskola och på högskola-universitet samtidigt. Men om din YH-utbildning är på heltid + du läser... Läs hela svaret -
Kandidatexamen efter högskoleexamen?
Hej! Jag är intresserad av utbildningen nätverksdrift i Mittuniversitetet, högskoleexamen inom datateknik. Jag vill jättegärna bygga upp det till en kandidatexamen, hur skulle jag kunna göra det? Kan man bygga upp en egen examen?
Hej,den utbildningen du frågar om det går att bygga på mot kandidatexamen, miun.se/utbildning/program/natverksdrift är en 2-årig utbildning (120... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga