Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'kommunikatör' (10 st.)

    • Student-3

      Få jobb som Copywriter i Sverige och Dubai?

      Hej, Jag undrar om jag är intresserad av att kunna jobba som copywriter i Sverige och internationellt (Dubai). Vilken utbildning skulle passa, tycker det verkar oklart vad man ska studera för att jobba med detta? Något som inte kräver matematik 3b.

      Milla : : Hejsan!Att satsa på yrket Copywriter är en spännande karriärväg som kombinerar kreativitet, språkkunskaper och skrivfärdigheter. Det finns ingen specifik utbildning som... Läs hela svaret
    • Vana

      Markering automation , ????

      Hej! Jag har lite frågor kring yrkeshögskoleutbildning på marketing automation och marknadskoordination. 1. Vad skiljer sig de åt ? 2 . Är det värt gå på en sådana utbildning dvs är den eftertraktad. 3. Är marketing automation samma...

      Milla : : Hej;en yrkeshögskoleutbildning får starta endast om de sakkunniga/branschkunniga har gjort bedömning att just den kompetensen kommer att behövas. Som regel, får 90% (i genomsnitt) jobb i direkt... Läs hela svaret
    • Vuxen

      Teknikinformatör, fler titlar?

      Hej! Jag studerar till teknikinformatör via hermodhs. Vad kan en teknikinformatör arbeta mer som? Kan jag arbeta som någon slags informatör eller kommunikatör? Eller bör jag gå en annan utbildning för just det?

      Julia: : Hej Josefin!yrken som Teknikinformatör, Informatör och Kommunikatör är i Sverige icke-reglerade vilket betyder att arbetsgivare får fritt anställa med vilken utbildning de själva tycker... Läs hela svaret
    • Natalie

      Finns det möjlighet till stabilitet med skriv yrken?

      Hej! Jag är 30 år och nyligen diagnostiserad med ADD, vilket har försvårat pluggande för mig tidigare. Nu får jag äntligen medicin, det hjälper jättemycket med fokus och jag är ivrig att ta tag i att utbilda mig. Men även om medicinen...

      Julia: : Hej Natalie!Du är intresserad av Språkyrken, om jag förstår dig rätt. Inom Språkyrken (de flesta av dem) är det svårt att få anställning med... Läs hela svaret
    • Ingrid

      Vad ska jag studera?

      Hej! Jag har letat som en galning efter en högskole utbildning utbildning som passar mig, men jag kommer ingenstans! Så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa till! Jag har en del saker som jag vill jobba med i mitt framtida yrkesliv, men jag kan inte riktigt binda ihop det...

      Peter: : Hej Ingrid!Är det endast högskoleutbildningar du är intresserad av? Det finns nämligen utbildningar inom rätt område även inom yrkeshögskolan. Nedan är några exempel som jag tror... Läs hela svaret
    • Hanna

      Vad för utbildning ska jag välja?

      Hej! Jag sitter och funderar på utbildningar och yrkesvägar, men har lite funderingar. Yrken som lockar är framförallt kommunikatör, PR-konsult, marknadsförare och art director. Den utbildning som verkar stämma bäst till mina karriärmöjligheter är ”Medie- och kommunikationsvetenskap - PR,...

      Daniel: : Hej Hanna, inget av de yrken du nämner i din fråga är ett Reglerat yrke, dvs det står arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill. Det är endast inom de Reglerade yrken>>>... Läs hela svaret
    • Amanda

      Kan man ha sin praktik hos polisen på universitetet?

      Hej! Jag studerar strategisk kommunikation och min dröm är att jobba inom polisen som kommunikatör. I min stad finns det en kommunikationsstrateg och säkert fler kommunikatörer, dock är jag osäker på om de i grunden kanske är utbildade poliser. Jag kommer att ha 10 veckors praktik till våren och...

      Anna: : Hej Amanda, kontaktmöjligheter till polisen: https://polisen.se/system/Formular/Epost-polismyndigheten/E-post-polisen-Vasternorrland - man kan t.ex skicka meddelande via kontaktformulär;  
    • Maria

      Bli kommunikatör: Välja praktik eller program?

      Hej! Jag har läst 81 hp Grafisk design och kommunikation (avbrutet program) och en kandidatutbildning i teologi. Jag vill bli kommunikatör, helst inom Svenska kyrkan. Jag behöver hjälp med nästa val: Jag ska nu antingen välja en praktiktermin på 30 hp och praktisera som kommunikatör eller ett...

      Milla : : Hej Maria, du har ett viktigt beslut framför dig. Du vill jobba inom kyrkan, skriver du och det är inte "vilket jobb som helst" då det krävs att du har religiös övertygelse och så vitt vi vet så måste man... Läs hela svaret
    • Emelie

      Utbildning inom marknadsföring OCH kommunikation?

      Hej! Jag är intresserad av marknadsföring OCH kommunikation och vill helst ha en utbildning innehållandes båda men gärna snäppet mer av marknadsföring. Vad rekommenderar du då för utbildning? Har funderat på YH Webbkommunikatör, men är den väldigt inriktad för att ENDAST jobba med webben efteråt?

      Lena: : Hejsan, oj, svårt för mig att kunna alla utbildningar inom detta område som är extremt brett särskilt på den detaljnivån. Jag rekommenderar att du kontaktar YH utbildningen för Webbkommunikatör - dom är nog... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga