Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    yrken som Teknikinformatör, Informatör och Kommunikatör är i Sverige icke-reglerade vilket betyder att arbetsgivare får fritt anställa med vilken utbildning de själva tycker passar. Och därför är det extremt svårt att ge råd kring vilken utbildning man ska gå för att få jobb eller uppdrag inom sådana icke-reglerade yrken (eftersom olika arbetsgivare kan tänka olika).
    Jag gissar på att du går en Yrkeshögskoleutbildning till teknikinformatör, stämmer det? I så fall kommer du efter examen ha goda chanser att få jobb. I vilken befattning (yrkesbenämning eller vad som kommer stå i anställningsavtalet) du kan få jobb - är svårt att säga. Ibland söker arbetsgivare anställa "medarbetare" i sin organisation eller sitt företag. De skriver t.ex "Vi söker en ny medarbetare, som ska kunna bidra med ..." och så vidare... Ibland kan man vid anställningen önska vad yrkesrollen ska heta i anställningsavtalet.
    Jag vill råda dig att prata med dina lärare på utbildningen och även fråga utbildningsledare var och vilka jobb som de f d studerande fick. Du kan också gärna titta på "liknande yrken" till yrket Teknikinformatör, som t.ex yrket Teknisk säljare.