Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'jobbgaranti' (9 st.)
-
Markering automation , ????
Hej! Jag har lite frågor kring yrkeshögskoleutbildning på marketing automation och marknadskoordination. 1. Vad skiljer sig de åt ? 2 . Är det värt gå på en sådana utbildning dvs är den eftertraktad. 3. Är marketing automation samma...
Hej;en yrkeshögskoleutbildning får starta endast om de sakkunniga/branschkunniga har gjort bedömning att just den kompetensen kommer att behövas. Som regel, får 90% (i genomsnitt) jobb i direkt... Läs hela svaret -
Behöver man gå ett programm på komvux?
Hej, Jag undrar om man måste välja ett visst programm när man läser på gymnasienivå på komvux, eller om man kan bara läsa enstaka kurser på ämnen man tycker om? Jag undrar också om man måste ha med vissa kurser/betyg för...
Hej!om man vill läsa mot examensbevis från komvux, så finns det tre typer av examina att välja mellan:- högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap-Teknik-... Läs hela svaret -
Finns det några jobb som samhällsplanerare?
Hej, jag har en dubbel kandidat i kulturgeografi och samhällsplanering som jag tog år 2019. Därefter sökte jag jobb men fick oftast svar att arbetsgivaren har gått vidare med andra sökande. Eftersom jag inte fick något jobb som samhällsplanerare...
Hej,enligt de uppgifter vi har och även visar i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/samhällsplanerare är det svårt att, i Sverige, få jobb som samhällsplanerare.... Läs hela svaret -
Personalvetareprogrammet-Arbetslös?
Hej, Jag är intresserad av personalvetareprogrammet. Dock står det på framtid.se att det är svårt att få jobb, och när jag har kollat på framtidsprognoser står det samma sak. Jag har även klickat på yrken som man kan bli som...
Hej Sara, det är många som läser prognoser och det kan hända att folk satsar inte på de yrken där prognosen är att det blir svårt att få jobb - då blir det i... Läs hela svaret -
Vad får man läsa om och vad får man inte ?
Hej Jag har några frågor 1. Om man går på komvux och får låga betyg på vissa ämnena, får man läsa om det för att höja det? 2. I förra månaden skrev jag här vilka utbildning som krävs om man vill utbilda...
Hej, Highdon,försök lära dig så mycket svenska som möjligt och så mycket engelska som möjligt.Det är också bra om du har eller kan ta körkort (för personbil -... Läs hela svaret -
Ger yrkeshögskole utbildningar inom IT ett garanterat jobb?
Hej! Jag har studerat economics i England men känner att jag vill läsa något inom IT för att bredda mina kunskaper, jag känner att programmering hade varit något för mig och kan känna mig trygg om att det hade varit något för mig. Hur ser...
Hej,den artikeln som du länkar till är 7 år gammal.Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att själva sammanställa statistik på hur många som... Läs hela svaret -
Det bästa privata utbildnings platsen ?
Hej! Jag vill utbilda mig till samtalsterapeut och det finns massor av privata företager och jag vet inte vilken är bäst att välja! Det viktigaste är att man kan skaffa jobb efteråt ! Så hoppas ni kan hjälpa mig hitta det bästa kring många privata utbildnings företager(?)
Hej och tack för din fråga. Tyvärr kan inte hjälpa dig med just den frågan. -
Vilka yrken rekommenderar ni satsa på om man vill garanterat få jobb?
Som rubriken lyder, vill jag veta vilka yrken som ni kan rekommendera att satsa på för att garanterat få jobb? Tackar på förhand för ett urförligare svar! Marina P.S: grymt bra sida nu har! Tackar för det!
Hej Marina, det finns inte någonting som heter "jobbgaranti" i Sverige idag, men jag kan tipsa dig om de yrken som har störst chans att få jobb under de närmsta... Läs hela svaret -
Estetiskt gymnasie?
Hej det är så att jag vill gå i Estetiskt i gymnasie men när jag är klar kommer jag få ett jobb på direkten och hur mycket tjänar man? Är det lönt? Får man alltid jobb inom det? Och om det inte går kan man jobba som nått annat utan en ny utbildning som tillexempel skolsyster mm? Är verkligen...
Hej Tuva! Bra att du är inställd på att få jobb direkt efter gymnasiet. Du ger exempel på ett jobb "skolsyster". Är det skolsköterska du menar? :) Om du menar Skolsköterska, så är det Sjuksköterskeutbildning man bör läsa för att kunna... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga