Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'hoppa in i en pågående utbildning' (9 st.)
-
Sen anmälan????
Jag är verkligen sent ute Men jag undrar om det finns något att göra förutom en sen anmälan Jag kom precis på en utbildning som hade passat mig Och den startar om ett par dagar Jag vill jätte gärna börja nu Annars måste jag vänta till...
Hej,se om utbildningen är öppen för SEN ANMÄLAN. Du kan också kontakta de som jobbar med den utbildningen, t.ex utbildningsadministratör, utbildningsansvarig, studievägledare eller rektor och fråga om... Läs hela svaret -
Kan jag byta program?
Hej! Jag har kommit in i mitt andrahandsval i SU men vill verkligen hellre gå i mitt förstahandval. Jag är reserv nummer 1 av 4 och det känns som att det inte finns en chans av att komma in. Mitt andrahandsval är liknande kurser och ganska likadana kurser...
Hej,som RESERV nr.1 har du god chans att komma in, så håll tummarna! Vi hoppas du kommer in. Men om du inte gör det, så har du ju en plats på en "liknande utbildning" på samma universitet,... Läs hela svaret -
Enklare att komma in?
Hej! Jag vill gärna läsa medie och kommunikationsvetenskap (program) till hösten 2023 men har inte riktigt meriten som krävs. Är det lättare om jag söker varje enskild kurs och går på det sättet och vad är skillnaden egentligen om man...
Hej Elise,om de kurser som ingår i programmet ges som fristående kurser, så kan du givetvis försöka läsa de fristående kurserna. Det kan dock vara så att antagningsgränser för att... Läs hela svaret -
Byta högskola under pågående studier?
Hej Har sökt till Tandhygienist programmet i Malmö våren 2021, önskar egentligen läsa i Göteborg men det programmet startar inte förrän hösten 2021, går det att läsa en termin i Malmö för att sedan försöka...
Hej Carina!det finns ingen automatisk rätt att kunna byta på det sättet som du frågar om. Men om du söker till utbildningen i Gbg till hösten 2021 och blir antagen kan du ansöka om... Läs hela svaret -
Hur ska jag välja?
Hej, Natnael heter jag och jag går nu förta året i Teknik i Ullvi. Jag vill dock byta program. Stora anledningen är för att jag inte har så djupa intressen för Teknik. Jag vill ej ha CAD och de tekniska. Jag har istället funderat på ekonomi...
Hej,fråga på de gymnasieskolorna dit du vill byta om de har plats på SA eller EK.Annars, så kan du söka om till år1 till hösten 2021. Och i så fall fortsätt läsa nu på ditt... Läs hela svaret -
Byta till frisör?
Jag går nu andra året på teknikprogrammet men vill inte gå hör. Jag vill gå frisör. Är det helt omöjligt att byta till frisör nu eller måste man gå om från 1:an då? Jag har ju läst svenska, engelska och matte...
Hej Olivia,jag tror tyvärr inte det; kanske finns det en liten chans att klara utbildning på inriktningen Frisör på 2 år i stället för 3 år, om du när du kommer in på utbildningen, kan... Läs hela svaret -
Byta skola till en annan?
Hej! Jag vill byta skola, men skolan jag vill söka till har ett kösystem baserat på nians betyg, och ber därför deras föräldrar att skicka in elevens betyg, men varför det? Har de inte ett system på nått sätt där de kan se elevens...
En svår fråga för oss på fråga syv att svara på. Vi vet inte om den skolan du vill komma in på har ett enkelt tillgång till betygen från åk 9. Du kan fråga på den... Läs hela svaret -
Kan jag läsa till hemspråk i nian?
Jag har en tysk förälder som jag talar tyska med hemma och undrar om det går att börja läsa tyska i hemspråk nu i slutet av höstterminen eller i starten av vårterminen? (Förutsatt att det finns en lärare som undervisar i tyska.) Jag gör det i syfte att kanske kunna höja mitt meritvärde. Om jag...
16 bästa betyg plus betyget i moderna språk (språkval) räknas in, när man söker till gymnasiet. Om huruvida din skola kan låta dig hoppa in i en kurs i november - måste du få svar från skolan. -
Hoppa in på program?
Hej! Jag står just nu som reserv till Civilekonom i Linköping. Men det jag funderar på är, om jag börjar studera Företagsekonomi 1 nu i höst och det skulle finnas lediga platser på programmet, kan man då få möjlighet att hoppa in mitt i terminen? Om inte, hur svårt är det att komma in på...
HEJ LOUISE, utbildningar brukar ta in nya studernade i ett par veckor efter starten (upp till max en månad). Sedan tar de bara in dem som redan har läst samma termin förut - eller som byter från samma utbildning... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga