Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31996 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'olika orter' (8 st.)
-
reservplats 30 efter andra antagningsbedskedet?
Hej SYV! Jag har sökt socionompogrammet i örebro univeristet och är på plats 30 i reservkön (Betyg BI), efter andra antagningsbeskedet, vid första antagningsbeskedet var jag på plats 96 men nu är det 30 och jag undrar bara om det finns en chans att...
Hej, jag vill råda dig att förbereda dig inför studier i Kalmar för att det är tyvärr omöjligt att svara på frågan om du komme in i Örebro eller... Läs hela svaret -
lyckas man komma in på läkarlinjen med bara 5 Abetyg?
hej, Jag har utländsk gymnasial utbildning och därmed saknade många kurser då jag kom till Sverige 2019. under senaste 2 år läste jag följande kurser: Kemi1 och 2, biologi 1 och 2, fysik 2, matt 4,5 och specialisering , svenska som andra språk 1,2...
Hej!du får med hjälp av informationen på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning uppskatta ditt meritvärde och jämföra med det meritvärde som brukar ge... Läs hela svaret -
Byta högskola under pågående studier?
Hej Har sökt till Tandhygienist programmet i Malmö våren 2021, önskar egentligen läsa i Göteborg men det programmet startar inte förrän hösten 2021, går det att läsa en termin i Malmö för att sedan försöka...
Hej Carina!det finns ingen automatisk rätt att kunna byta på det sättet som du frågar om. Men om du söker till utbildningen i Gbg till hösten 2021 och blir antagen kan du ansöka om... Läs hela svaret -
Kan man byta högskola under utbildningen?
Jag undrar om det är möjligt att studera de första åren på en utbildning (Utbildningen är 5 år) och sedan fortsätta samma utbildning fast på en annan skola och avsluta utbildningen där. Detta när jag har tillräckligt höga...
Hej Rasmus,du kan på lärosätenas gemensam sida Studera.nu se att många (men inte alla) program "annonserar" ansökningsmöjlighet till "Senare del av programmet" och... Läs hela svaret -
Engelska 7 samma merit oavsett betyg?
Kan man fortfarande få 1,0 meritpoäng även om man får E i engelska 7?
Hej,för dig med Examensbevis gäller följande:ja, du får + 1.0 meritpoäng för Godkänt betyg i engelska 7 (E eller högre betyg); men betyget i eng 7 (p g a den kursen ger dig... Läs hela svaret -
Hur blir jag lärare i teknik?
Hej! Finns det något program på distans för att bli tekniklärare åk 7-9 eller på gymnasiet? Jag hittar endast program på campus.
Hej Linnéa!Om du vill söka till en högskoleutbildning med start hösten 2020, då kommer utbud av utbildningar fastställas till 16 mars 2020 (det är då anmälningsperiod... Läs hela svaret -
Psykologprogrammet 2a,b, c?
Hej, Jag vill läsa psykologprogrammet. Jag är redan lärare och har läst speciallärarutbildningen men saknar godkänt betyg i matematik, vilket är ett problem. Dock läste jag upp matematik B på komvux för många år sedan men saknar...
Hej Linda,för att ha särskild behörighet inom matematik, till psykologprogrammet, behöver du ha godkänt betyg i Matematik 2a eller 2b eller 2c eller i en gammal kurs Matematik B. Se om du kan få tag... Läs hela svaret -
förtsätt mina studier utomlands?
Jag har läst en del kurser inom data och vill ta ut min examen utomlands och speciellt i UK. hur kan jag söka och var kan jag kollad vad som krävs för att ta ut examen där?
Hej Ali,kika gärna på ucas.com/updatesAnnats så är det tyvärr så... att..... Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att ge info om utländska utbildningar; vi saknar den... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga