Louise
    Hej!

    Jag står just nu som reserv till Civilekonom i Linköping. Men det jag funderar på är, om jag börjar studera Företagsekonomi 1 nu i höst och det skulle finnas lediga platser på programmet, kan man då få möjlighet att hoppa in mitt i terminen?

    Om inte, hur svårt är det att komma in på fristående kurser för att läsa en examen själv?

    Ha en fin dag!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ LOUISE,

    utbildningar brukar ta in nya studernade i ett par veckor efter starten (upp till max en månad). Sedan tar de bara in dem som redan har läst samma termin förut - eller som byter från samma utbildning på annan ort, eftersom man i annat fall har missat för mycket av undervisningen.

    Ang. sätta ihop sin examen från fristående kurser - så är det en "chansning".

    Det är bekvämare och säkrare att komma in på ett Program, där du kommer att ha platsgaranti (inom programmet) på varje nästa kurs.

    Läser man "på egen hand", fristående kurser, söker man varje kurs separat. Man konkurrerar om plats på varje kurs. Man riskerar att inte komma in och därför inte komma vidare... på ett tag; eller i värsta fall - inte alls.

    Varför folk läser fristående kurser, i stället för program? Orsakerna till det varierar; t.ex kan det vara så att man ej kommer in på ett program, men kom in på "första kurs" inom programmet, på en fristående kurs...

    eller att "det programmet man egentligen vill läsa" finns inte ... att man vill läsa "lite av olika saker" och skapa sin unika utbildning. Det finns för- och nackdelar i detta.

    Nackdelarna är: osäkerhet i att kunna nå upp målet med examen och att arbetsgivarna känner inte till "din unika utbildning".

    Fördelarna i att sätta ihop en egen examen är att det är ingen annan som har samma utbildning som du kommer att ha - om du sätter ihop olika kurser... och ingen annan kommer att ha exakt samma kompetens, vilket vissa arbetsgivare kan se som en fördel. Och att du kan läsa heltid en termin och halvtid - under nästa och sedan kanske bara på 25% och sedan heltid igen... beroende på din situation i övrigt (med jobb och familj).

    Sammanfattning:
    det är bekvämare att läsa ett Program.
    Läser man fristående kurser, har man inte platsgaranti på nästa kurs och det kan bli så att man ej kommer "vidare".