Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'populär utbildning' (6 st.)
-
Måste man göra högskoleprovet för att komma in på psykologprogrammet?
Jag har planerat att gå psykologprogrammet i framtiden. Just nu läser jag fristående högskolekurser i olika ämnen mest för att det är kul - räknas även de poängen när jag söker till programmet? Eller är högskoleprovet ett...
Hej,att göra högskoleprovet är frivilligt. Men det är fördelaktigt (och speciellt när man vill komma in på ett program med hård konkurrens om... Läs hela svaret -
vilka behörigheter krävs det för EKJ?
Hej! Jag läser just nu första året på ekonomiprogrammet. Det är så att jag vill bli en jurist i framtiden och är lite orolig över mina betyg. Jag har just nu B på svenska och spanska, C på privatjuridik, E på matte,idrott,eng och...
Hej,jag börjar med att svara på frågan om svenska respektive svenska som andraspråk. De ämnena är jämställda med varandra. Elevens möjligheter att komma in på en... Läs hela svaret -
Finns det andra alternativ för att komma in på läkarprogrammet?
Finns det andra alternativ för att komma in på läkarprogrammet förutom skolbetyg och högskoleprov? Jag är lite rädd eftersom jag är inte så bra på svenska och jag ska börja gymnasiet nästa år och om jag inte får bra...
Hej Hope!Som det är nu (i alla fall som det är i Sverige) så konkurrerar man om plats på läkarprogrammet med sitt meritvärde som räknas fram på de... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet ?
Hej Jag läser på komvux och har läst 950 p, och jag pratade med yrkesvägledare om att får jag ansöka till tandsköterskeutbildning och han sa nej, du borde få 1450 p till för att totalt blir 2400p (han sa jag har inte grundläggande...
Hej Ziba;tandsköterskeutbildning finns i Sverige inom Yrkeshögskola (precis som du skriver i din fråga). Det är en Mycket populär utbildning & det är inte ovanligt att det kan finnas till... Läs hela svaret -
Civilingenjör öppen ingång?
Hur fungerar det med civingenjör öppen ingång? Har man garanterad plats till valfri civilingenjörsutbildning på skolan eller är det i mån av plats, dvs man konkurrerar med sina klasskompisar om de populäraste utbildningarna? Tex om jag söker in civilingenjör öppen ingång på LTH, kan jag då gå...
Hej Hannes, ang. PLATGARANTI så är det varje lärosäte som bestämmer själva hur de gör. Bestämmelserna kan också ändras "under resans gång". Till de populära... Läs hela svaret -
Djurvårdare eller djursjukskötare?
Hej! Jag är utbildad djurvårdare då jag gått naturbruksprogrammet, dock så läste jag inte högskoleförberedande. Nu har jag blivit sugen på att börja plugga igen och väljer då på två olika utbildningar. Den ena är djurvårdare på utökad nivå på 1,5 år. Denna utbildning är jag behörig till...
Hej Nelly, SLU kan besluta "erkänna" din utbilning på yrkeshögskola så att du ska kunna "hoppa över" vissa delar av högskoleprogrammet. Det beslutet ligger hos de utbildningsansvariga... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga