Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att göra högskoleprovet är frivilligt. Men det är fördelaktigt (och speciellt när man vill komma in på ett program med hård konkurrens om utbildningsplatserna där höga meriter brukar krävas för att komma in).
    De högskolepoängen du har "läst in nu" blir inte till nackdel, så klart men, formellt sett, så görs ju antagning på dina gymnasiala meriter (detta för att psykologprogrammet ligger på Grundnivån, alltså ej kräver, för behörighet, tidigare högskolestudier).
    Du får dock gärna kika på de olika lärosätenas hemsidor och se om AU-urval kommer att öppnas; se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola -- om AU-öppnas då kan alla meriter (bland annat godkända högskolepoäng) spela roll för att det är i så fall så att en sammantagen bedömning görs. Dock är det ovanligt att AU-urval genomförs. Varje lärosäte och institution bestämmer själva inför varje antagningsomgång om de kommer att öppna för antagning i AU-urvalsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare