Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '"liknande yrken"' (5 st.)
-
Syv programmet?
Hej! Jag vill jättegärna söka till SYV - programmet i år men är väldigt orolig att jag inte kommer in. Det är höga antaginingspoäng och jag har inte höga betyg eller ett bra hp värde. Jag ser att det är brist på syv:ar...
Hej Emily! jätteroligt att du vill söka till SYV-programmet och bli min kollega i framtiden - en SYV! Kika gärna på.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare - yrket SYV är i Sverige (i alla fall ännu, uppgift... Läs hela svaret -
Hur stor är chansen att bli antagen?
Hej! Jag har sökt till fysioterapeut i Luleå och har hamnat på plats 20 i det andra urvalet. Är det en mycket liten chans att jag kommer in på den utbildningen? Sen undrar jag även vad jag kan göra för att komma in nästa år. Kan man plugga...
Hej Emil,garantera att man kommer in kan man inte göra; detta för att även om man har absolut högsta meritvärde (22.5) eller absolut högsta resultatet på högskoleprovet (2.0),... Läs hela svaret -
Liknande program till socionomprogrammet?
Hej! Jag är lite osäker på vad jag vill söka för program nu till hösten. Vilka program liknar socionom programmet? Och vad erbjuder Stockholms universitet för samhällsinriktade program? (Bara på Stockholms universitet) Tack på förhand!...
Hej!om man vill få socionomexamen då finns det inga "liknande program" för att examen som socionom kan man, i Sverige, endast få i slutet av socionomprogrammet.Utbud av utbildningar på... Läs hela svaret -
Hur blir jag receptarie trots mina dåliga gymnasiebetyg?
Jag har ställt frågor förut men tänker att jag gör en ny "tråd" som är tydlig om någon annan har samma funderingar som mig. Det är nämligen en till sak jag undrar som SYV i min kommun ej kan besvara. Jag har läst följande på gymnasiet år 2008-2010: Administration A - 50p - VG Arbetsmiljö...
Hej Fredrika, det är PRÖVNINGAR och du kan också kika på andra, "liknande yrken" som t.ex Apotekstekniker>> och Steriltekniker>>, som man läser till på... Läs hela svaret -
Hva kan en norsk vernepleier jobbe som i Sverige?
Hei! Jeg har en norsk kadidateksamen i Vernepleie. Dette er kun en norsk utbildning som ikke finnes i Sverige. Jeg har derfor spørsmål om det finnes fag/kurser som jeg kan ta for å til eksempel kunne jobbe som socialpedagog, arbetsterapeut eller lignende? Da dette er yrker som ligner...
Hej Catharina, i Sverige tiIIhör yrket arbetsterapeut >> tiII de så kaIIade legitimationsyrken>> Det är därför Socialstyrelsen som bestämmer. Du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga