Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'socinom' (12 st.)
-
Jobba som personalvetare/Hr via en socionomutbildnin?
Hej! Jag pluggar just nu socionomprogrammet men skulle vilja jobba inom hr och personalvetare branschen efter utbildningen. Undrar om detta är möjligt via en socionom utbildning eller om jag måste gå en personalvetare utbildning. Räcker det med att läsa upp...
Hej L,Personalvetare och olika HR-yrken, hör i Sverige till de så kallade "icke-reglerade yrken", vilket betyder att ingen legitimation finns att söka och arbetsgivare... Läs hela svaret -
Hur ska man välja?
Hej! Jag började plugga till sjuksköterska men insåg efter en termin att det inte var min grej. Jag är mer inne på socionom eller typ folkhälsovetare m.m. Liknande dessa utbildningar funkar också. Nu måste jag läsa på distans då jag...
Hej Moa!utbildningsutbud förändras. Vilka högskoleutbildningar som blir sökbara till vårterminen 2022 kan man i sin helhet se när anmälan öppnar, den 15 september 2021.Att läsa ett program vs... Läs hela svaret -
Beteendevetare, personalvetare, socionom eller folkhälsovetenskap?
Hej! Jag vill börja studera nästa år och är intresserad av psykologi och hälsa. Framförallt holistisk hälsa och hur mental ohälsa påverkar hela kroppen. Jag vill hitta en bred utbildning som gör det möjligt att jobba på olika...
Hej Louise!Kika gärna på framtid.se/yrke/holistisk-coach - vad jag vet så är det inte lätta att få fastanställning om man vill jobba med holistisk... Läs hela svaret -
Hur många poäng har jag ?
Hej, Jag har utländsk gymnasieutbildning från Syrien och där har jag arabiska 7 matematik 1b, historia 1b, och samhällskunskap 1b Betygsmedelvärdet som jag har är 226 Högsta betyg är 260 och lägsta är 110 Jag har också svenska som andra...
Hej!Enligt de uppgifter som finns i din fråga så är du Behörig till socionomprogrammet om du fick besked från UHR att du har Grundläggande behörighet om du kompletterar med vissa kurser, t.ex... Läs hela svaret -
Sätta ihop en egen kandidat?
Hej! Jag undrar hur jag ska gå tillväga om jag vill läsa kriminologi eller socionom och sätta ihop ett eget program? Jag har inte jättehöga betyg och tror att jag får svårt att komma in på ett färdigt program.
Hej, Socionomprogrammet kan man inte sätta ihop av fristående kurser. Och att få socionomexamen kan man dessvärre endast genom studier på socionomprogrammet.Tips! titta på "liknande... Läs hela svaret -
Behörighet till socionom?
Vilken behörighet behöver jag till socionomlinjen?
Hej Alexandra!Behörighet till socionomprogrammet är - godkända betyg i matematik 2 och samhällskunskap 1b (eller i motsvarande äldre kurser, t.ex Matematik B och Samhällskunskap A) +... Läs hela svaret -
Liknande program till socionomprogrammet?
Hej! Jag är lite osäker på vad jag vill söka för program nu till hösten. Vilka program liknar socionom programmet? Och vad erbjuder Stockholms universitet för samhällsinriktade program? (Bara på Stockholms universitet) Tack på förhand!...
Hej!om man vill få socionomexamen då finns det inga "liknande program" för att examen som socionom kan man, i Sverige, endast få i slutet av socionomprogrammet.Utbud av utbildningar på... Läs hela svaret -
Kan man läsa socionomutbildningen på distans?
Jag vill läsa till socionom men bor utomlands och spelar som basketproffs. Jag undrar om det går att läsa till socionom på något annat sätt, t ex läsa vissa kurser på distans (i så fall vilka?) eller läsa till socialpedagog och sedan kunna tillgodoräkna kurser? Jag kommer inte kunna komma på...
Hej Klara,det vi känner nu är följande:socionomprogrammet på distans erbjuds på högskolan i Gävle, men det är Obligatoriska träffar som ingår. Se info på... Läs hela svaret -
komma in i socinomprogrammet?
Hej syv! Jag går i tvåan natur och har ett år kvar, jag kommer förmodligen komma ut med 17,0 meritpoäng och detta räcker inte för att komma in i socionomprogrammet eftersom det behövs 18.91 meritpoäng på de högskolan jag vill in på. Kan jag söka in ändå eller måste jag höja mina betyg genom...
Höjning i ett steg, t.ex från betyget E till D eller från C till B i en 100 poängskurs ger + o.1 i höjning av jämförelsetalet. De flesta gymnasiala kurser är 100p. Alla matte-och... Läs hela svaret -
Vad krävs för att komma in på socionom högkola?
Hej. Jag undrar angående att jag vill bli socionom. Jag går i 9an nu och fundera på vilket linje jag ska ta? vet att jag vill gå högskola sen med då att bli socionom. Men måste jag välja en särskild gymnasielinje för att kunna gå den utbildningen på högskola? eller är de bara just betyg och så...
Hej Emmy, Socionom - kräver Särskild behörighet i form av godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt två betyg i små kurser - Samhällskunskap 1a1 +... Läs hela svaret -
Vill bli socionom, hur gör jag?
Hej! Tog studenten i våras och kom varken in på socionom eller psykologi-programmet. Men har tänkt nu under dessa månader, att jag vill bli socionom, terapeut, psykologisk coach alltså något i den stilen. Men vilka vägar kan jag gå för att komma dit, vad ska jag söka på. Kan jag läsa enstaka...
Hej Kajsa! Socionom>> är en Yrkesexamen, och det går inte att få ihop av fristående kurser. För att bIi socionom måste man gå på Socionomprogrammet. Fördelen med... Läs hela svaret -
Var finns socionomproggrammet?
Jag bor i Blekinge (Karlshamn) och undrar vilken blir den närmaste skolan med denna utbildningen? Finns det på distans?
Hejsan, De övriga utbildningar som leder till att man får Socionomexamen och kan kalla sig Socionom>> finns på följande lärosäten: och även på flera lärosäten... /listan kommer i mitt utökade svar/.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga