Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'flygvärdinna' (11 st.)

    • Corina

      Vilken väg är lättast att ta för att få jobb inom flygbranschen?

      Hej! I framtiden vill jag arbeta inom flygbranschen, som flygvärdinna. På gymnasiet har jag studerat Handel och Administrationsprogrammet. När jag studerade på gymnasiet fick jag inte betyg i två ämnen. Jag kan ändå söka utbildningar som...

      Julia: : Hejsan!om yrket Flygvärdinna kan du läsa på Framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard där det också finns information om hur man blir flygvärdinna, alltså om... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Yrken drabbade hårt av coronakrisen?

      Hej jag har en fråga från en elev som idag läser år2 på gymnasiet som endast kan tänka sig bli flygvärdinna och inget annat. Hur tycker ni ska man bemöta det? Jag tror det blir mycket svårt, kanske t o m omöjligt att utbilda sig till flygvärdinna under ett antal år framöver, detta bl.a på grund...

      Julia: : Hej, en intressant men också svår fråga.Vi, precis som du, tror också att Flygvärdinna blir ett av de yrken där det blir "stopp" på utbildningar och jobbmöjligheter i... Läs hela svaret
    • T

      Hur blir jag flygvärdinna?

      Hej! Hur går man tillväga för att bli flygvärdinna? Var utbildar man sig någonstans och hur ”ansöker” man till utbildningen? Jag vill arbeta som det i framtiden, men det står ingenstans på nätet om var man ska ansöka eller hur man ska gå tillväga. Det enda sina står är de krav som krävs för att...

      Anna: : Hej T!Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i Sverige i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Man söker alltså "jobbet" och i fall man blir anställd, får man inom anställningen... Läs hela svaret
    • Fia

      Hur blir man flygvärdinna, var finns utbildningar?

      Hejsan, som rubriken lyder: så undrar jag om hur man blir en flygvärdinna? Har ni en lista på alla utbildningar och regler mm.? Tack på förhand! Fia J.

      Anna: : Hej Fia; kika gärna på avsnittet UTBILDNING på framtid.se/yrke/flygvardinnaflygvard - kort svar är att det finns inte någon ordinarie utbildning till flygvärd-värdinna i... Läs hela svaret
    • Anonym

      barn och fritids utbildning? Flygvärdinna?

      Hej, jag läser just nu till grundlärare 4-6 men känner att jag inte vill fortsätta min utbildning. Jag läste att man kan studera till förskollärare genom att gå barn och fritid på komvux vilket är på gymnasier nivå. Vad är skillnaden på barn och fritidsprogrammet och barnskötare? då jag såg att...

      Julia: : Hej Ellinore, du är intresserad av yrken >>>Barnskötare >>>Förskolelärare  och >>>Flygvärdinna Kika gärna på yrkespresentationerna, länkarna ovan.
    • RAWAND

      flyvärdinna utbildning?

      Hej: Jag är 20 år och jag läser gymnasiet på komvux utbildning, vill att studera för att vara en flygvärdinna, och jag vill veta mer om utbildning, och om det finns högskola i min stad eller nära som jag kan förtsätta och läsa där? Jag bor i Borås stad. MVH RAWAND

      Peter: : Hejsan, angående utbildning till Flygvärdinna gäller följande: Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Det är vanligt att börja som sommarvikarie... Läs hela svaret
    • Noor

      Hur jag vill att min framtid ska se ut?

      Hej! Det här drömmer jag om att få uppleva i framtiden... Få ett jobb (kontorjobb) asså du vet sådära kostym klädsel (skjorta kjol m.m.) elegant hög inkomst villa barn du vet sånt lyxliv, jag vet att det låter töntigt och att det är såklart många som vill leva ett lyxliv. Men flygvärdinna då,...

      Anna: : Hej Noor! Om du vill, kan du läsa om yrke Flygvärdinna på www.framtid.se och där ser du att det går bra att gå på ett valfritt gymnasieprogram (man måste, alltså,... Läs hela svaret
    • Sarah

      flygvärdinna ???

      Hej om jag tar turism och resor kan jag bli flygvärdinna då ? och behöver jag plugga efter gymansiet då för att bli flygvärdinna? och dem som checkar in väskorna och som tittar efter passen och sedan släpper in dom till flyget? kan man också bli det genom turism och resor ? och behöver man...

      Milla : : Hej Sarah! Du undrar om det kommer finnas jobb för dig om du går http://www.gymnasieguiden.se/program/HT/turism-och-resor på gymnasiet. Det finns inte något jobbgaranti i Sverige idag förutom när man utbildas redan när man är anställd,... Läs hela svaret
    • Jen

      Hur blir jag en flygvärdinna?

      Vart ska jag börja från om jag vill bli en flygvärdinna? Vilken program borde jag söka till? Jag går i 9:an och har problem med att veta vad jag vill gå för program. Fast jag är väldigt säker på att jag vill bli en flygvärdinna

      Anna: : Hej Jen, utbildning som Flygvärdinna får man av Flygbolaget. Det krävs godkänd gymnasieutbildning och goda kunskaper i engelska. Kan man fler språk än engelska ses det ofta som meriterande. Erfarenhet från serviceyrke inom... Läs hela svaret
    • Dalia

      Flygvärdinna efter högskolförberedande program, Går det?

      Hej. Jag ska börja på samhällsvetenskapsprogramet inriktning beteende. Efter det vill jag bli flygvärdinna. Går det. ? En till fråga. Vad heter dom som jobbar "nere" i flygplatsen, som checkar in väskorna och som tittar efter passen och sedan släpper in dom till flyget?. Tacksam för svar.

      Lena: : Hejsan, flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Avgiftbelagd grundutbildning finns också hos fristående utbildningsanordnare. Ett exempel är... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga