Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'läkarutlåtande' (7 st.)
-
Kan jag jobba som veterinär trots att jag är allergisk mot vissa djur?
Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja jobba som veterinär, men är allergisk mot katter, kaniner och marsvin. Jag är inte väldigt allergisk då det ibland går bra att vara hemma hos folk som har katter utan att jag känner av något (så...
Hej Blanka!jag har frågat en sakkunnig och hen säger att svar på din fråga beror på... bland annat grad och omfattning, prognos för din allergi och om... Läs hela svaret -
Hur går man tillväga för att arbeta på kontorsjobb?
Hej! För någon med ångest svårigheter samt social phobi, kan kontorsarbete vara ett bra alternativ? Vilka olika ställen kan man arbeta på? Nackdelen är ju att sitta flera timmar varje dag men.. vet inte var jag annars skulle kunna göra. Kan inte...
Hej,det finns väldigt många olika kontorsjobb. exempel: utredare-på -försakringskassan där man i princip endast sitter vid dator och fattar beslut om utbetalningar till de... Läs hela svaret -
kan jag läsa till arbetsterapibiträde här när jag har slutbetyg?
Hej! Jag vill läsa till arbetsterapibiträde här på komvux men jag har fullständiga betyg från gymnasiet. Efter jag hade gått ut gymnasiet råkade jag ut för en hjärnskada som gör att jag inte är lika bra som mina betyg säger....
Hej Rebecka,du får gärna skicka snabb-/direktlänk till info om den utbildningen som du vill gå: jag hittar inte ngn utbildning på Komvux till... Läs hela svaret -
Stress i skolan?
Hej Jag går sista året på natur programmet i en skola som jag bytte till under hösten 2019. Därför hade jag ett par prövningar som jag va tvungen att göra då klassen hade läst vissa kurser jag inte hade läst. Jag pluggar dag och...
Hej, tråkigt att du känner dig stressad och utmattad. Be om sjukskrivning - det är så här: även om du blir sjukskriven av en läkare, kan ingen förbjuda dig gå till skolan... alltså är... Läs hela svaret -
Hur går man till väga?
Hej, jag går andra året på Gymnasiet och min klass är just nu på APL. De senaste veckorna har jag inte kunnat vara på min APL mycket pga min psykiska ohälsa. Jag mår så dåligt att jag inte orkar med någonting. Jag har pratat med min mentor om detta men jag är så rädd att det inte finns någon...
Hej Ta, hälsan är det viktigaste i den situationen som du befinner dig i. Be läkaren/psykologen att skriva utlåtande om hur din hälsa är nu. Om du blir sjukskriven, så kan du bli det... Läs hela svaret -
Kan jag ta bort kursplanen?
Hej jag har en fråga då jag går på ett program som kräver Individuellt-val som ger 200 poäng, Jag valde Engelska 6 dock så känner jag redan nu en stor ångest inför nationella då själva kursen har en fart som jag inte riktigt är på och jag har själv ganska mycket problem med psykisk ohälsa...
HejNils,om du har eller kan få Läkarutlåtande eller intyg från Psykolog ang. dina hälsoproblem, och kanske t o m om du blir sjukskriven på hel- eller på deltid, då har jag svårt... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet och börja komvux?
Hej jag är en tjej som går ekonomi årskurs två. Jag har under hela ettan och nu början på tvåan haft väldigt mycket ångest över skolan. Sover dåligt, blivit diagnostiserad av läkare med depression och jag trivs inte i skolan. För två månader sedan fick jag också reda på att jag har dyslexi. Nu...
Hej Anna, enligt reglerna så kan man börja på komvux i 2 fall - om man har gått igenom 3-årig utbildning på gymnasiets nationella program eller från 1 juli det året man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga