Blanka

    Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja jobba som veterinär, men är allergisk mot katter, kaniner och marsvin. Jag är inte väldigt allergisk då det ibland går bra att vara hemma hos folk som har katter utan att jag känner av något (så länge jag inte rör katterna och sen rör mig själv i ansiktet) men ibland kan jag känna av lite även om jag inte rör katten men då tar jag allergimedicin och det blir bra sen. Jag tror att jag själv skulle kunna hantera att ta emot katter osv då jag bara behöver tänka på att tvätta händerna ordentligt efteråt och ha allergimedicin tillgänglig, men jag undrar ifall det skulle vara svårare för mig att få jobb? Eller är min allergi kanske inte något jag ens måste nämna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Blanka!
    jag har frågat en sakkunnig och hen säger att svar på din fråga beror på... bland annat grad och omfattning, prognos för din allergi och om du efter utbildningen kan satsa på att jobba med "annat än djupmottagning", t.ex utveckling av mediciner (på ett labb). Veterinärer jobbar även på andra ställen än på djurmottagningar, men det kan inte garanteras att du kan få jobb på de arbetsplatser där du inte behöver komma i kontakt med djur som du är allergisk mot.
    Förresten, hur vet du att du t.ex inte är allergisk mot fler djur än de du nämner i din fråga? Har du gjort utredning? Vad säger läkarna om prognosen, tror de det kan bli bättre eller sämre i framtiden? Samråd gärna med medicinsk personal, som har spetskompetens om allergier; gör ordentlig utredning om grad och omfattning samt vilka djur det gäller; fråga läkaren vad hen tycker.
    Veterinärprogrammet kan inte förbjuda att du söker utbildningsplats. Under veterinärutbildningen kommer man i kontakt med bl.a de djuren som du är allergisk mot, det går inte att undvika. Sedan om du får ut examen blir det en fråga till Jordbruksverket om de kommer utfärda legitimation för dig. Veterinärprogrammet tar 5 år att läsa. Under så lång tid kan reglerna och bestämmelserna ändras och det blir kanske svårt (eller t o m omöjligt) att få ut legitimation. Du kanske själv upptäcker att du inte mår bra av att komma i kontakt med djuren, då blir frågorna om du kan ta ut legitimation och på vilka arbetsplatser du kan få jobb med vet.utbildningen där du inte behöver komma i kontakt med djur?

    Sammanfattning
    Vi på FRåGA SYV kan inte svara Ja eller Nej på din fråga, utan det "beror på". Personligen tycker jag att i fall du har även flera yrken*** i åtanke, som du är intresserad av, förutom just de yrken där du med stor sannolikhet behöver komma i kontakt med djur som du är allergisk mot, så överväg att satsa på de andra yrken, där du inte riskerar din hälsa.
    Allmän info om yrket Veterinär finns på framtid.se/yrke/veterinar

    Studie- och yrkesvägledare