Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31999 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'upplysningstjänst' (7 st.)
-
Felaktigt gymnasiebetyg?
Hej För några dagar sedan tog jag studenten och samtidigt fick jag mina slutgiltiga betyg på min utbildning. Dagen efter märkte jag något som jag anser är ett felaktig betyg. I en kurs fick jag C i slutbetyg fastän jag har haft flera dialoger under kursen...
Hej Jamie,kan du på något sätt bevisa vad läraren har sagt till dig? Om hans/hennes ord kommer stå mot ditt (vi befarar att läraren påstår att hen har sagt att du ligger på... Läs hela svaret -
600 poäng för att ta sig vidare till 2’an?
Hej! Är det så att olika gymnasieskolor har olika regler? Eller har alla gymnasieskolor samma regler? Det är nämligen så att min rektor säger att man behöver 600 poäng för att ta sig vidare till 2’an samt att man inte kan gå vidare...
Hej Hanna,du får gärna vända din fråga till Skolverkets upplysingstjänst, tel.nr 08-527 332 00 - det är en fråga som vi på FRåGA SYV inte kan ge något "juridiskt svar" på. -
Vem bestämmer vilket språkval eleven ska ha?
Hej! Min dotter går i 7:an och har läst spanska sen 6:an. Hon har tyckt att det har varit ganska jobbigt från början, men kämpat på. Nu har hon E, trots att hon lägger mycket tid och ork på läxor och att plugga glosor etc. Sen en tid tillbaka...
Hej Elin,vi har haft den frågan "på tapeterna" flera ggr. Alltså liknande situationer - att elever på grundskolan vill, av olika anledningar inte läsa Moderna språk,... Läs hela svaret -
Rättigheter för en 16 åring?
Har man rätt att gå i vilket gymnasium man vill när man är 16 år utan föräldrars tillstånd?
Hej Torbjörn,var man BOR som icke-myndig (under 18 år) är det upp till vårdnadshavare, men var man studerar (om eleven kan dagligen pendla från den adressen där vårdnadshavare... Läs hela svaret -
Är friskolor skyldig att ta in elever som flyttade nyss till kommunen?
Hej! Jag flyttade till min nya hemkommun för några månader sen. Jag gick ett år på Naturprogrammet på mitt gammal skola men jag skulle gå om beroende på medicinska orsaker. Det finns bara en skola som har Natur i min nya stad och det är en...
hej Simona!Du ställer en svår fråga: det är skolJURIDISK fråga inte studievägledningsfråga. Det är egentligen en Jurist som bör svara. Jag... Läs hela svaret -
höja grundskolebetyg med en prövning?
Hej, Kan man höja sina betyg från årskurs 9 med en prövning i vissa ämnen? Min son pluggar ett gymnasieår utomlands och ska sedan söka in på ett svenskt gymnasium i årskurs 1. Efter utlandsåret kommer han var bättre på matte...
Hej Nora,det är en intressant men också lite svår fråga du ställer...Ja, prövningar får man göra (i princip). Prövningsavgift har inte höjts på... Läs hela svaret -
Kan man bli nekad högskoleförberedande?
Hej jag går naturbruk på gymnasiet och har en kompis som tydligen inte får läsa högskoleförberedande för att hon har över 20% frånvaro. Ska det verkligen gå till så?
Hej Elin, så vitt vi vet så är det elevens rättighet att läsa de kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier, dvs svenska eller SAS, svenska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga