Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'det är lärarens kompetens att sätta betyg' (7 st.)
-
Komvux tyska 3 och 4?
Hej! Hej! Jag läser just nu tyska 3 på komvux och har en fråga angående betyget. Jag har tagit gymnasieexamen och undrar visst kan jag få högre betyg än e i tyska? Min lärare var lite tveksam då jag har tagit gymnasieexamen. Dock tog jag...
Hej Oscar!Du bör i slutet av kursen få det betyget som motsvarar dina kunskaper. Om du uppnår hög kunskapsnivå bör du få A som betyg i kursen. Att du tidigare har tagit ut examensbevis... Läs hela svaret -
F i nationella prov?
Vad händer om man missar/ får F på nationella provet i svenska 1 i gymnasiet? Får man F i slutbetyg då också?
Hej Frida,det är upp till läraren att sätta ett betyg. Läraren gör en sammantagen bedömning av elevens prestationer under hela kursen, men NP är en mycket viktig och stor "pusselbit". Ofta... Läs hela svaret -
Inte rättvist bedömd prövning?
Hej! Jag genomförde en prövning i en kurs, där jag anser att läraren inte bedömd mig rättvist. Vilka möjligheter finns det vid en prövning att få sitt betyg omprövad?
Hej Perie,att ändra ett redan satt betyg, oavsett om det är i slutet av en läst kurs eller ett betyg som du fått genom en prövning är mycket svårt. Lärarens bedömning och det... Läs hela svaret -
Felaktigt gymnasiebetyg?
Hej För några dagar sedan tog jag studenten och samtidigt fick jag mina slutgiltiga betyg på min utbildning. Dagen efter märkte jag något som jag anser är ett felaktig betyg. I en kurs fick jag C i slutbetyg fastän jag har haft flera dialoger under kursen...
Hej Jamie,kan du på något sätt bevisa vad läraren har sagt till dig? Om hans/hennes ord kommer stå mot ditt (vi befarar att läraren påstår att hen har sagt att du ligger på... Läs hela svaret -
Kan man be en annan lärare att rätta sitt prov?
Jag känner mig väldigt orättvist behandlat av min fysik och matte lärare. Jag fick nämligen chansen att höja mitt betyg genom ett kompletterande slutprov i båda ämnen och jag är helt säker att jag skrev på A nivå dock säger...
Hej!Jag förstår att du är känner dig illa (orättvist) behandlad. Men vet faktiskt inte vad vi på FRåGA SYV kan hjälpa till med. Du får givetvis önska att... Läs hela svaret -
Få man hoppa ut från ett kurs så sent i terminen?
Hej, Jag är går i tredje året i teknikprogrammet och jag försöker höja min meritvärde så mycket som möjligt. I början av året valde jag att lästa matte 4 som är inte ett obligatorisk kurs för min program. Men nu...
Hej Amar,när det är ca 2 veckor kvar av kursen som du läste under ganska lång tid (kanske i 2 terminer eller i alla fall i en termin) så har läraren redan underlag för att... Läs hela svaret -
Behöver man klara simmning för att bli godkänd i Idrotten?
Hej! Jag går i första året i gymnasiet och jag stora svårigheter med simning, jag klarade klädsim momenten men klarade inte att ta upp dockan i vattnet och bogsera tillbaka den. Kommer detta gör så jag inte bli godkänd i idrotten eller bara inte behörig att nå dem högre betygen?
Hej Abdul, det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Läraren sätter betyg på HELA KURSEN - i idrott och hälsa, inte på enskilda moment som ingår i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga