Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rektorns beslut' (7 st.)
-
Tillgodoräkna en prövning i studieplanen?
Jag undrar om jag kan göra en prövning i Mod.språk Danska 3 i min hemkommun och sen byta ut det betyget till Mod.språk Tyska 3 som läser på SA men det blir säkert F i kursen. Jag går alltså i en gymnasieskola i annan kommun än den jag...
Hej,gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. De har rätt att göra prövningar i två fall: om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs... Läs hela svaret -
Utökat program?
Hej, Jag undrar om en elev på åk3 kan få Idrott och hälsa 2, IV som utökat program? eller vilka kurser kan eleven få som utökat program?
Hej,alla kurser som överstiger programmets 2500poäng och som inte är obligatoriska får i examensbeviset från gymnasiet bli U-kurser (utökat program). Enligt skolverket bör eleven ansöka om att... Läs hela svaret -
Byta till humanistisk?
Hej, Min dotter gar nu i natur Gy1 men vill byta till Hum och sokte igen till Gymnasieantagningen. Poangplanen skiljer sig en hel del, det blir 3 eller 4 kurser att ta igen. Jag hoppas hon kan borja om fran Gy1?
Hej,rektorn på den mottagande skolan kan fatta beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram och i så fall får kursinnehåll i examensbeviset skilja sig åt (din dotters examensbevis) från det som... Läs hela svaret -
Motsvarar ett godkänt Cambridge C2 exam någon gymnasie engelska kurs?
Hej! Jag har gått ettan på gymnasiet men har det senast läsåret nu tagit ett sabbatsår år och studerat engelska i Australien. Så nu I juni ska jag ta ett cambridge proficiency exam, så jag undrar då om det motsvarar engelska 6 eller 7 sen...
Hej!jag antar att du vill ta ut examensbevis från en gymnasieskola i Sverige, ett examensbevis från ett av de nationella svenska gymnasieprogram och i så fall får... Läs hela svaret -
Ta bort språk och läsa en annan kurs ej språkkurs?
Kan jag byta ut en språk kurs ex steg 4 till en annan kurs som inte är en språkkurs på Samhällsprogrammet?
Hej,Samhällsvetenskapsprogrammet (nationellt gymnasieprogram) har två kurser inom ämnet Moderna språk som obligatoriska***. De kan ersättas av Modersmålskurserna (om eleven... Läs hela svaret -
hur gör man när man hamnat på en dålig apl plats?
Jag har hamnat på en apl plats som jag inte gör något på, då menar jag att jag hamnat på en restaurang som inte får in så många gäster vilket leder till att jag inte har något att göra och jag jobbar 14-22 varje dag (tisdag...
Hej Emma,börjar med ett "kreativt förslag" - fråga din lärare om det skulle gå att du Byter plats Med ngn annan elev, som kanske nu är trött på att "springa benen... Läs hela svaret -
Byta gymnasiet ?
Jag vill byta gymnasiet i 1:an till en som jag har inte valt. Jag har tillräckligt med merit och gymnasiet har redan börjat på denna program jag är på ni
Hej Charles,att ha "tillräckligt med merit" funkar tyvärr inte om det ej finns någon ledig plats. Man kan ju inte "sparka ut" någon som läser på skolan pga du vill komma in som har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga