Ulla

    Jag undrar om jag kan göra en prövning i Mod.språk Danska 3 i min hemkommun och sen byta ut det betyget till Mod.språk Tyska 3 som läser på SA men det blir säkert F i kursen. Jag går alltså i en gymnasieskola i annan kommun än den jag ska/vill göra prövning i. Kan jag använda det betyget i Danska fast det inte finns ju i min skolplan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. De har rätt att göra prövningar i två fall: om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs som finns i elevens individuella studieplanen ej kunde erbjudas/genomföras (ofta handlar det endast att, för utbildningen, Obligatoriska kurser). I andra fall får gymnasieskola (frivilligt) erbjuda prövningar; gymnasieskola kan också (om rektor fattar beslut om det) köpa in undervisning för en elev eller köpa möjlighet för eleven att göra prövning på andra ställen (dock görs det mycket sällan; skola behöver inte göra det för att det ingår ej i elevens rättigheter).

    Studie- och yrkesvägledare