Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'nb' (12 st.)
-
Naturvetenskap kombinerat med häst gymnasium?
Finns det ett gymnasium i Skåne där jag kan kombinera den naturvetenskapliga linjen med hästar och ridning?
Hejsan,Det finns ett antal gymnasieskolor som erbjuder "naturvetenskapsprofil" på NB, naturbruksprogrammet. "Problemet" är bara att i fall man vill bli behörig till svenska... Läs hela svaret -
Hur mycket krävs för att få en chans att komma in på vet-utbildning?
Hej! Jag funderar på att gå NB och lägga till NA behörighet. Det räcker för att komma in på veterinär utbildningen på SLU men hur stor är chansen att man faktiskt kommer in när man gått NB istället för NA? Räcker det för att kunna komma in?
Hej!Antagningsstatistik för Veterinärprogrammet vid Sveriges lantbruksuniversitet visar att antagningsgränser i betygsgrupper ligger ständigt på över 20.0... Läs hela svaret -
VO uppfyller behörighetskrav?
I Skolverkets behörighetsvisare står "Vård- och omsorgsprogrammet uppfyller behörighetskravet: Naturkunskap 2 alt. (Biologi 1+Kemi 1+Fysik 1a/(1b1+1b2))" - ingen av dessa kurser finns dock med i poängplanen för VO så undrar om VO verkligen...
Hej Lovisa!I VO ingår inte fysik, kemi eller biologi-kurserna, här har du helt rätt° men om högskole-universitetsutbildning i Sverige kräver för särskild behörighet godkänt betyg... Läs hela svaret -
Finns det en fullständig lista på alla naturbruksgymnasier?
Hej som rubriken lyder söker jag efter en fullständig lista på alla naturbruksgymnasier i Sverige. Tacksam för ett snabbt och utförligt svar.
Hejsan,tack för din fråga om naturbruksgymnasier. I listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?NB finns just nu (7 juni 2022) 121 "träffar" - det är alla de... Läs hela svaret -
Förkortningar för gymnasieprogram?
Hejsan, i samband med att gymnasieprogram ändrar namn, t.ex Blir HA till Försäljnings- och serviceprogrammet, och jag antar att förkortninen blir FS i så fall för det nya programmet, undrar jag vem som hittar på de förkortningar? och varför blir det t.ex NA och NB för NaturVetenskapsprogrammet...
Hej Elin!Vi har tidigare fått liknande frågor och vi frågade Skolverket om det. Här, nedan, kan du läsa skolverkets svar:"Det stämmer att för elever som från och med... Läs hela svaret -
Läsa in gymnasiet komvux?
Jag vill läsa in dom grundläggande gymnasieämnen på komvux för att sedan kunna studera på universitet/högskola. Jag påbörjade naturbruksprogrammet med inriktning hund år 2015 men hoppade av ett halvår senare. Jag har betyg i två kurser, engelska och smådjur 1. Mitt mål är att utbilda mig till...
Hej Mathilda, skaffa sig gymnasiekompetens kan man, som vuxen, över 20 år - på komvux eller på en folkhögskola. Komvux - är det i den kommunen där man är folkbokförd. Kontakta komvux... Läs hela svaret -
Finns det fullständig lista på alla NB-gymnasieskolor i Sverige?
Hej om jag behöver hitta en fullständig lista på alla NB, naturbruk, gymnasiala utbildningar i Sverige, finns det? och i så fall var? mvh Daniela D.
Hej Daniela, på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=& har jag "sorterat ut" alla NB-utbildningar, dvs det är en lista på alla gymnasieskolor som enligt vad vi vet,... Läs hela svaret -
Vilken gymnasielinje ska jag gå?
Hej! Jag går i 9:an och undrar vilken linje jag ska gå? Jag funderar på att gå ekonomi juridik eller naturbruk häst/djur. Går det att kombinera dem på något sätt så att man får lite av båda? Jag rider på fritiden och är väldigt intresserad av djur samtidigt som jag vill läsa ekonomi juridik...
Hej Moa, jag förstår att du har varierande intressen och det tycker jag är jättebra. :) tyvärr är gymnasiesystemet rätt så steIt och "kIumpigt" och man får oftast väIja... Läs hela svaret -
Veterinär efter Realgymnasiets NV?
Hej! Jag är väldigt förvirrad just nu. Snart är det dags för mig att välja gymnasium och jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja. Jag är trots allt fast besluten att bli veterinär i framtiden. För att komma in på veterinärutbildningen på SLU vet jag att man måste ha gått NV på...
Hej Johanna! Jag förstår absolut att du känner dig "förvirrad" och du ställer en mycket bra och befogad fråga: kan man gå Naturbruksprogrammet & Naturvetenskapsprogrammet samtidigt? Och svaret är: både Ja och Nej.... Läs hela svaret -
Kan jag gå NB istället för NA när jag vill bli veterinär/djurvårdare?
Jag gillar djur jätte mycket och har velat jobba som veterinär och liknande i flera år nu. Jag har sett att man kan gå NA och efter plugg på högskola bli veterinär/djurvårdare. Men jag gillar inte No ämnena så värst mycket, på NA är det väl nästan bara No? Kan man gå Naturbruk istället och...
Hej Fanny, det blir svårt att få behörighet till Veterinär då det krävs Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 och då måste man läsa på mycket mer än heltid. Dessutom är inte... Läs hela svaret -
Bli Veterinär NA eller NB med naturvetenskaplig profil?
Hej! Jag går i 9:an och funderar nu väldigt mycket på Vad jag ska gå. Jag vill gärna bli veterinär och då ska man väl helst gå Na men jag var på öppet hus på en Nbskola och de erbjuder även yrkesprogram med naturvetenskaplig profil. Nu är jag osäker, är den högskolebehörigheten man läser...
Hej Charlie, jag ser att du har skrivit i din fråga att du vill utbilda dig till Veterinär, stämmer det? Veterinär är en mycket populär utbildning och konkurrensen är mycket hård. Alla A-betyg i alla... Läs hela svaret -
Leder bara NV till veterinärutbildning?
Jag har i flera år velat bli veterinär och det är fortfarande det yrket jag fastnat allra mest för. Jag har hyfsat bra betyg, 298poäng (åk.8), men har börjat bli lite smått skol-trött... Jag går nu i 9:an och ska snart söka in till någon linje, frågan är bara vilken. Kan man komma in på...
Hej Johanna, om du tittar på behörighetskravet till Veterinär utbildningen och jämför med http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NB.pdf - så ser du att det inte är rimligt att tro att man kan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga